Ціна справедливості – 15 тисяч гривень: чи дійсно так просто написати скаргу до АМКУ на замовника?

Учасники можуть оскаржити процедури закупівлі у двох випадках.
Джерело: ІА "Вежа"

У випадку наявності у тендерній документації певних дискримінаційних вимог, учасник торгів має право подати скаргу на замовника до Антимонопольного комітету Укаїни (АМКУ). Однак таке задоволення не з дешевих. Представники громадської організації “Центр громадського моніторингу та досліджень” пропонують альтернативні варіанти.

Про це розповіли представники ГО під час бізнес-воркшопу “ProZorro: Чесна розмова про тендери”.

За словами членів громадської організації, учасники можуть оскаржити процедури закупівлі у двох випадках: коли мова йде про певні умови тендерної документації або коли є потреба оскаржити рішення замовника з визначення переможця чи відхилення тендерної документації.

У випадку наявності у тендерній документації певних дискримінаційних вимог, у зв’язку з якими учасник може бути відхилений, радять в першу чергу написати замовнику через Prozorro листа із проханням такі вимоги з документації “прибрати”. “Такий лист є безкоштовним. Якщо замовник відмовляється, учасник має право звернутися в Антимонопольний комітет і підготувати на такого замовника скаргу. Однак вона є платною – скарги коштують 5000 гривень при закупівлі товарів і 15 000 гривень при закупівлі робіт”, – розповів Юрій Кузько, керівник Центрів компетенцій DoZorro та ProZorro на Тернопільщині та Закарпатті.

Водночас зазначають, що якщо учасник йде шляхом оскарження, він має право написати скаргу не пізніше, ніж за 4 дні до кінцевого терміну подання пропозицій. “Якщо антимонопольний комітет прийме таку скаргу до розгляду – закупівля зупиниться, а замовник буде очікувати рішення комітету. Надалі АМКУ опублікує рішення: спочатку результативну частину, з якої ви вже можете зрозуміти про прийняте рішення, а після того десь за 2-3 дні публікують саме рішення, де буде повністю описана ситуація із закупівлею”, – зазначив Юрій Кузько.

За його словами, якщо Антимонопольний комітет стане на бік учасника, він зобов’яже замовника внести зміни в тендерну документацію, а той, у свою чергу, зобов’язаний ці зміни внести. Водночас, “ніде не прописано”, що замовник не може встановити нові дискримінаційні вимоги, тож цим часто користуються.

Окрім того, члени ГО наголошують, що АМКУ зобов’яже замовника змінити виключно те, що було прописано учасником у справі, тож радять у цій скарзі описувати одразу всі сумнівні ситуації.

Друга ситуація, коли можна оскаржити дії замовника – протягом 10 днів з моменту повідомлення про намір укласти договір. “Замовник не буде мати права укласти договір у цей термін, відповідно цих 10 днів – ваш шанс, до прикладу, перевірити пропозицію конкурента: чи вона відповідала вимогам замовника, що він її визнав переможцем. І якщо вас відхилив замовник, у цей період після визначення переможця буде можливість подати скаргу в Антимонопольний комітет на замовника і намагатися довести неправомірність цього рішення про ваше відхилення. Водночас, навіть якщо ви доведете свою правоту, замовник може відхилити вас з якихось інших причин. Держаудитслужба вказує, що замовник в цілому має право так робити, ніби то він з першого разу не помітив якогось порушення у пропозиції учасника, а помітив його на другому чи на третьому етапі відхилення. Це норма для них, – пояснює керівник Центрів компетенцій DoZorro та ProZorro на Тернопільщині та Закарпатті.

У таких ситуаціях радять звертатися до громадських організацій, у тому ж числі до ГО “Центр громадського моніторингу та досліджень”. “Ми принаймні зможемо зробити цю ситуацію публічною. А вже коли такі речі набувають певного розголосу, замовники вже по-іншому діють, тобто вони вже бояться отак відкрити вчиняти протиправні дії”, – запевняє Юрій Кузько.

Також звертають увагу на сайт Dozorro, на якому учасники можуть написати звернення на певного замовника до конкретного тендеру і це звернення надійде до їх громадської організації. “Наша організація відповідає за західну Україну: Закарпатську, Львівську, Тернопільську та Івано-Франківські області. Ми намагаємося усі ці звернення також перевіряти, через систему Prozorro писати листи замовникам, контролюючим та правоохоронним органам”, – підсумував Юрій Кузько.

категорії
БізнесНовини Львівщини

Публікації по темі