“Ми допомагаємо клієнту підвищити економічну ефективність господарства”, – Іван Смаль

Керівник провідної української компанії із кормовиробництва поділився ключовими складовими підвищення економічної ефективності у тваринницькому бізнесі.

Сучасні технології не стоять на місці. Якщо раніше на вирощування однієї свині господар витрачав рік, то сьогодні завдяки передовим інноваційним рішенням тварину кондиційної ваги можливо отримати всього за півроку. Завдяки цьому витрати праці та затрати на корми зменшуються, а економічна ефективність зростає.

Які ж ключові складові підвищення економічної ефективності у тваринницькому бізнесі? Про це журналісту ІА “Вежа” розповів Іван Смаль, керівник Івано-Франківської філії компанії AVA Group, провідної української компанії із кормовиробництва.

Розкажіть, чим сьогодні займається компанія.

Сьогодні AVA Group працює в кількох напрямах, основним з яких є виробництво кормів та кормових добавок для тваринництва. Окрім того, ми є дистриб’юторами обладнання для тваринницьких ферм, в основному для свиноферм і птахівничих комплексів – одного зі світових лідерів цього напряму, іспанської компанії EXAFAN, а також надаємо послуги із будівництва та реконструкції тваринницьких комплексів.

З червня 2013 року ми співпрацюємо з голландською лабораторією з аналізу об’ємистих кормів Eurofins Agro (BLGG), тож пропонуємо партнерам послуги з лабораторних досліджень силосів та сінажів, які вони заготовляють у себе на господарствах, консультуємо, як підвищити якість грубих кормів.

Пропонуємо і консультаційні послуги зі скотарства та свинарства. Ця діяльність спрямована на надання рішень у сфері технологій утримання, ветеринарії, генетики тварин та птиці, кормовиробництва й оптимізації раціонів, управління підприємством і процесами.

У яких обсягах сьогодні випускаєте продукцію та яких видів?

Ми маємо два виробничих майданчики: перший завод знаходиться на Черкащині у селі Половинчик, Монастирищенського району, на якому в основному виробляємо преміксову групу, а другий – в смт. Коржі, Броварського району, Київської області, де виготовляють готові комбікорми, білкові вітамінно-мінеральні добавки та концентрати. Якщо говорити про обсяги, вони дійсно значні – наша компанія сьогодні охоплює 12,8% українського ринку кормових добавок.

У чому полягає унікальність запропонованих вами технологій, і завдяки чому складається довготривале партнерство із клієнтами?

Сучасний тваринницький бізнес вимагає кардинально нових підходів до роботи над економічною ефективністю. Прийти до клієнта просто з прайсом продуктів – це вже давно не цікаво. Пропонувати певну технологію годівлі – теж, по суті, “вчорашній день”. Сьогодні ми спілкуємося із власником бізнесу з точки зору фінансової ефективності. Ми приходимо до партнера із так званим “портфелем” пропозицій, де прораховані варіанти, якою буде економічна ефективність господарства на певному проміжку часу за умови застосування тих чи інших технологій, які ми також розробляємо для клієнта.

Якщо говорити детальніше, то бізнес-модель включає в себе передусім аудит ферми, тобто всебічне вивчення ситуації по господарству в динаміці, у розрізі певних періодів, збір економічно-технічних показників господарства, аналіз виробничих факторів, які на неї впливають. Також ми розробляємо варіанти фінансової моделі ведення бізнесу за умови застосування тих чи інших технологій. Задля цього наші фахівці розробили спеціальну програму, в яку закладено формули для швидкого прогнозування економічних показників, яких досягне господарство. Звичайно, партнерам ми не демонструємо лише голі цифри – наші спеціалісти детально їх обґрунтовують, на основі чого буде саме така маржинальність.

Пропонуємо також всебічний супровід ферми фахівцями AVA Group задля можливості контролювати результати, які досягаються завдяки застосуванню пропонованої технології.  Ми надаємо партнерам всебічні консультації з усіх виробничих аспектів: від складання раціонів, допомоги у виготовленні кормів до контролю над тим, як наша кормова технологія працює в умовах конкретного господарства, корегуючи, за необхідності, ті чи інші фактори, що склалися на фермі, аби прогнозовані нами результати справдилися.

Фактично ми беремо на себе повну відповідальність за результат, який буде досягнуто. Таку технологію на українському ринку сьогодні не пропонує жодна кормова компанія.

Зазначу, що у штаті AVA Group сьогодні працюють понад 600 фахівців за різними напрямками тваринництва, причому більшість наших співробітників отримали міжнародний досвід роботи в європейських компаніях. Тож основа нашої співпраці й успіху – це, звичайно, високий рівень кваліфікації спеціалістів та стабільно висока якість виробленої продукції, яка задовольняє потреби тварин і вимоги наших клієнтів.

Що взагалі собою являють кормові добавки і наскільки, на вашу думку, їх застосування сприяє ефективності ведення бізнесу в тваринництві та птахівництві?

Введення в раціон тварин кормових добавок справді сприяє ефективності бізнесу, оскільки, передусім, дає можливість правильно збалансувати потребу тварини в поживних речовинах під її потенціал. Тобто, якщо колись свинку годували 12 місяців через те, що ніхто не займався балансуванням раціону за вітамінами, протеїнами, амінокислотами та мікро-, макроелементами, то тепер ми завдяки балансуванню раціону, тобто даємо тварині саме те, що їй потрібно, фактично скорочуємо ці терміни відгодівлі до 6 місяців.

Сьогодні компанія працює в декількох сегментах кормових добавок. Зокрема, з низько відсотковими преміксами або так званими “блендами” зі введенням 0,2-0,5%. Це фактично є сумішшю вітамінів і мінералів. Другий напрямок – це преміксова група, яка складається знову ж таки з вітамінів, мінералів, також туди водяться амінокислоти. І третьою групою є білково вітамінно-мінеральні добавки. Це вже згадані вітамінні добавки, до яких додається ще білкова група, так звані соєві концентрати, соняшникові макухи, шроти і тд.

Завдяки правильному підходу до годівлі ми маємо змогу максимально правильно використати генетичний потенціал тварини, і в результаті досягти таких результатів, що цих тварин стає економічно вигідно тримати, вирощувати і заробляти на них.

Ваша компанія регулярно бере участь у виставках, організовує галузеві заходити, отримує нагороди. Розкажіть про останні цьогорічні досягнення.

Ми регулярно беремо участь у всіх масштабних галузевих подіях. Лише цього року ми вже мали змогу презентувати себе на найбільших заходах у напрямі тваринництва – ХІІ Міжнародному молочному конгресі та виставці Agro Anіmal Show 2019, що пройшла в рамках сільськогосподарської виставки “Агровесна 2019”. На останній нам вручено нагороду за перемогу у конкурсі “АГРОБРЕНД”. Це вже не перший рік, коли фахівці галузі визнають нас найкращими кормовиробниками України.

Крім того, ми дбаємо й про передачу експортного досвіду для українських фермерів. Наша компанія за підтримки проекту USAID (Агентства США з Міжнародного розвитку) організувала низку навчальних заходів для тваринників. По-перше, це вебінари, на яких наші експерти консультують фермерів з актуальних питань годівлі. По-друге, у квітні протягом місяця ми разом із USAID проводимо низку круглих столів у різних регіонах України в напрямах годівлі ВРХ та свиней. Заходи вже пройшли у Луцьку, Харкові та Києві. Також нещодавно організували та здійснили бізнес-тур для наших клієнтів найкращими молочними господарствами Данії.

І це ще далеко не повний перелік активностей, які ми провадили лише протягом кількох місяців цього року задля знайомства наших тваринників із передовими технологіями.

Як ви оцінюєте конкурентний ринок в Україні у веденні такого бізнесу?

Конкуренція сьогодні шалена. Фактично Україна перенасичена і міжнародними, і власними виробниками, які працюють і виробляють продукцію в Україні. Що ж стосується свинарської галузі, то вона сьогодні скорочується через поширення африканської чуми свиней, тож велика кількість господарств закрилися, а за останніх 2 роки поголів’я свиней України скоротилися фактично на 20-25%. Відповідно, в напрямі продукції для свинарства працювати стає важче, однак ми знаємо, чого хочемо, бачимо свій ринок і ми можемо впевнено на ньому залишатися.

На вашу думку, наскільки вигідно сьогодні розпочати “з нуля” ведення бізнесу у тваринництві?

Я впевнений, що той період, в якому зараз перебуває наша держава, дуже скоро мине. Пройде років 5, і Україна стане провідним виробником тваринницької продукції, адже як-не-як це аграрна країна з високим потенціалом розвитку. У нас досить хороші землі, а, відповідно, й урожаї, тож перспектива дуже обнадійлива. Вже сьогодні ми є одними з лідерів на світовому ринку курятини, активно експортуємо яйця, живець великої рогатої худоби.

Хоча закордонні інвестори сьогодні дуже обережно ставляться до вкладання коштів в Україні та створення нових компаній чи розширення існуючих через нестабільну політичну ситуацію, вітчизняні виробники продукції тваринництва продовжують нарощувати потенціал. Фактично щороку в Україні з’являються якийсь новий тваринницький комплекс із виробництва м’яса чи молока.

На превеликий жаль, спостерігається тенденція до зниження поголів’я свиней та корів. У Європі, наприклад, держава підтримує розвиток фермерських господарств, що стимулює, в свою чергу, розвиток середнього класу населення, а це – основа економіки держави. В Україні ж держава не надає належної підтримки малому та середньому бізнесу у тваринництві. Ціни на сировину зростають, а в ціновій політиці на ринку м’яса та молока відбуваються постійні коливання, що заважає стабільним прибуткам в тваринництві.

В перспективі, думаю, з огляду на наявність потужних аграрних ресурсів у нашій державі, середній та малий тваринницький бізнес розвиватиметься, незважаючи на сьогоднішні проблеми.

Що необхідно обов’язково врахувати, перш ніж відкривати бізнес тваринницького напрямку?

Основою будь-якого бізнесу є бажання працювати, щось створювати та доводити задумане до реалізації.

Сьогодні на території України є багато виробників кормів та кормових добавок, дуже велика конкуренція, що дає можливість господарствам використовувати знання, технології та найкращі умови співпраці для себе від виробників кормів. Тому, при дефіциті на ринку праці спеціалістів високого класу, є можливість завдяки консультаціям та супроводу компаній – постачальників кормів – залучати до роботи спеціалістів середнього класу та доводити їх професіоналізм до європейського рівня, навіть не навчаючи їх за кордоном.

Перш ніж відкривати бізнес тваринницького напрямку обов’язково потрібно підібрати місце розташування підприємства, аби воно відповідало екологічним нормам, забезпечити його біобезпеку, розрахувати будівництво чи реконструкцію комплексу під вимоги сучасної генетики та вибрати постачальника цієї генетики.

Також рекомендую завчасно знайти постачальників кормів, а також подумати над реалізацією м’яса чи молока. Варто не забувати й про важливість грамотного підбору персоналу та шляхів їх розвитку як професіоналів своєї справи.

Як ви гадаєте, наскільки українська система реєстрації кормових добавок сьогодні відповідає європейській?

В цілому, українська система реєстрації кормових добавок сьогодні справді наближена до європейських стандартів, хоча ще є куди рости. Я думаю, близько 5-10% нам ще не вистачає, щоб повністю їм відповідати.

Які нові важливі цілі ставите перед собою?

Ми прагнемо охопити 40% українського ринку. Може зараз це здається дещо нереальним, однак ми віримо в свої сили, у свій продукт, тож впевнено будемо наближатися до цього рівня. Сьогодні наші виробничі потужності завантажені фактично на 100%. Ми будуємо новий завод, який дозволить нам забезпечити усіх потенційних клієнтів продукцією, і дасть можливість розвиватися далі. Адже єдине, що зараз нас стримує – брак виробничих потужностей.

категорії
БізнесІнтерв'ю

Публікації по темі