Реєстрація торгової марки: як відбувається процедура та скільки це коштує

Що таке торгова марка, як відбувається процедура її реєстрації, скільки часу та коштів це потребуватиме? Пояснення в матеріалі ІА Вежа. 

Що таке торгова марка, як відбувається процедура її реєстрації, скільки часу та коштів це потребуватиме? Пояснення в матеріалі видання “Вежа”.

Зазвичай, початківці в бізнесі багато сил та коштів вкладають в приміщення, обладнання тощо, однак щодо інтелектуальної власності геть забувають.  Тоді як втратити торгову марку це майже втратити власний бізнес, аби мати права захистити його потрібна обов’язкова попередня реєстрація своєї марки.

Згідно із Цивільним кодексом торгова марка  – це будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для того, щоб споживач міг  відрізняти товари чи послуги, які надаються однією особою, від товарів чи послуг, що надаються іншими особами. Такими позначеннями можуть бути слова, букви, цифри, образотворчі елементи, комбінації кольорів і будь-які поєднання вище перерахованих елементів. У схемі реєстрації немає ніякий відмінностей в залежності від його вигляду, відмінності можуть бути лише в ціні (від держави можуть бути додаткові збори).

«Сама по собі реєстрація торгової марки – це видача державою монополії, яка буде діяти в межах України мінімум 10 років в необмеженій кількості пролонгацій. І ця монополія полягає в ключовій тріаді прав», – розповів редакції ІА Вежа Ігор Шевченко, патентний повірений України начальник відділу зовнішньоекономічних зав’язків Вінницької торгово-промислової палати.

Мова йде про:

  • право використовувати торгову марку самостійно (на візитках, друкованій продукції, сайті тощо)
  • надавати іншим право користуватися в межах України для необмеженої кількості людей (франшизи)
  • забороняти в межах України використовувати не лише ідентичну марку, а й схоже.

Торгову марку реєструють на 10 років, однак її оформлення може затягнутись до 2 років. Юрист практики інтелектуальної власності Андрій Григоренко зазначає, що реєстрація може зайняти від 18 до 24 місяців, проте за додаткову плату  можливо прискорити цей процес до дев’яти місяців. «Зазначене прискорення відбувається шляхом швидшої процедури проведення експертизи заявленого позначення на його відповідність встановленим вимогам», – додає він.

Як ж відбувається реєстрація ТМ?

1. Для початку, перед самою реєстрацією необхідно провести перевірку доступності.

«Перед тим, як подавати заявку на реєстрацію торгової марки потрібно обов’язково провести фахову оцінку на чистоту. Перевірка має бути по реєстру зареєстрованих вже в Україні  торгових марок за національною процедурою, в реєстрі зареєстрованих в Україні за міжнародною процедурою та  в реєстрі поданих на реєстрацію, адже процедура доволі тривала, і займає в середньому до 2 років. А щодня Укрпатент отримує не менше 100 заявок на день. Тобто за 2 роки набігає близько 6 тисяч заявок. Це заявки, які ще не отримали свідоцтва, але при цьому пріоритет заявкам вже за кимось закріплений. Обов’язково потрібно аналізувати також україномовний сегмент інтернету, тому що запросто Укрпатент буде протиставляти можливі фірмові найменування або комерційні назви, які використовуються вже в Україні кимось.  Ці ключові пункти потрібно провірити на чистоту, тоді можна претендувати на монополію по конкретному логотипу чи назві», – зауважує Ігор Шевченко.

2.Написати заявку та подати її у ДП «Укрпатент». Заявка може бути подана фізичними або юридичними особами, особисто у ДП «Укрпатент» або відправлена поштою

У пакет документів для подачі заявки на реєстрацію має бути включено:

  • Зображення торговельної марки розміром 8х8 см в електронному та друкованому видах, у 5 примірниках для чорно-білої торгової марки й у 10 – для кольорової.
  • Повний перелік товарів і / або послуг, для яких передбачається реєстрація товарного знака.
  • Повне найменування заявника українською мовою (назва фірми, її юридична адреса або ПІБ та місце проживання фізичної особи).
  • У разі, якщо реєстрація проводиться за допомогою патентного повіреного або патентної компанії, то мають бути додані додатково довіреність патентному повіреному на представлення інтересів заявника у відповідних установах.

3. Протягом 2-х місяців з моменту подачі заявки потрібно сплатити державний збір за її подачу, однак у разі відмови на реєстрацію ця сума не повертається

Варто пам’ятати, що вам можуть відмовити у реєстрації торгової марки якщо вона зображує або імітує державні герби, прапори та інші державні символи, офіційні назви держав, емблеми, скорочені або повні найменування міжнародних міжурядових організацій. Заборонено використовувати знаки, що можуть ввести в оману щодо товару чи послуги, а також промислові зразки, права на які належать в Україні іншим особам, назви відомих в Україні творів наук тощо.

Андрій Григоренко розповів, що офіційні витрати на початковому етапі складатимуть:

  • збір за подання заявки на знак для товарів і послуг;
  • 4000 грн – за реєстрацію чорно-білого позначення в 1 класі на знаки для товарів і послуг та додатково – по 4000 грн за кожний наступний клас;
  • 5000 грн – за реєстрацію кольорового позначення в 1 класі на знаки для товарів і послуг та додатково – по 4000 грн за кожний наступний клас.

«Зазначений платіж можна буде сплатити протягом двох місяців з дати отримання повідомлення від Укрпатенту про необхідність такої сплати, проте, з метою пришвидшення та не затягування процесу реєстрації – краще здійснювати після подання заявки про реєстрацію позначення та зазначенням у призначенні платежу номер заявки, який буде присвоєно заявці при її поданні, а також код платежу», – зауважує юрист.

Пізніше доведеться також заплатити:

  • збір за публікацію відомостей про знак для товарів і послуг:  600 грн – за публікації відомостей про видачу свідоцтва на знак для товарів в офіційному виданні. Сплачується на завершальній стадії на підставі рішення експерта про відповідність позначення вимогам кваліфікаційної експертиза та реєстрацію позначення.
  • державне мито за видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг: 85 грн – державне мито, яке сплачується за видачу свідоцтва на знак для товарів. Також сплачується на завершальній стадії. Можна сплачувати одночасно зі збором за публікацію.

«Потрібно пам’ятати, що платежі за видачу свідоцтва та за публікацію можна сплатити протягом трьох місяців з дати отримання повідомлення про необхідність такої сплати, тому затягувати з цим не варто. Якщо протягом трьох місяців від дати надходження до заявника рішення про реєстрацію знака документи про сплату державного мита за видачу свідоцтва і збору за публікацію про видачу свідоцтва в розмірі та порядку, визначених законодавством, до Укрпатенту не надійшли, публікація не провадиться, а заявка вважається відкликаною», – додає Андрій Григоренко.

Після закінчення терміну дії торгової марки, його можна продовжити, сплативши відповідні збори.

Що важливо, протягом 2 місяців після подачі заявки на реєстрацію торгової марки і після оплати збору за подачу заявки і проведення патентної експертизи, Ви отримаєте рішення «Про встановлення дати подання заявки». Права на торгову марку починають діяти безпосередньо з цієї дати. Такий документ дає  право уже маркувати заявлене позначення міжнародним маркуванням ТМ (маркування ТМ означає, що дана торгова марка знаходиться на розгляді Укрпатенту і попереджає конкурентів та споживачів про охорону торгової марки законодавством України).

Читайте нас у Telegram.

категорії
БізнесНовини

Публікації по темі