На дороги Україна взяла кредитів майже на 3 млрд доларів США

За час співпраці з МФО, Україні надали позик на будівництво доріг на суму 2 млрд 830 млн доларів США
Фотоархів: Сергій Бобра

Кожного року держава закладає в бюджеті чималі кошти на будівництво доріг. Втім чимало автошляхів будують не за власні кошти, а за рахунок наданих іноземними партнерами кредитів.

ІА «Вежа» проаналізувала, скільки коштів надано та використано на реалізацію проектів, під які відсотки отримано позики, та скільки іще років Україна змушена повертати кредити.

За час співпраці з міжнародними фінансовими організаціями (МФО), Україні на будівництво та ремонт доріг, надали позик на суму 1 млрд 475 млн євро та 1 млрд 188 млн доларів США. Наразі, в Україні завершено реалізацію 5 проектів, котрі фінансували та співфінансували МФО, в процесі реалізації знаходяться 3 проекти, та ще 3 проекти на загальну суму 1 млрд 25 млн євро очікують на позики МФО.

Покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на під’їздах до м. Київ. (Виконується)

Вартість проекту становить 1 млрд 120 млн 400 тис євро, з котрих 450 млн євро позики надає Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР), та ще 450 млн євро – Європейський інвестиційний банк (ЄІБ). Решту коштів, а саме 220 млн 400 тис євро на реалізацію проекту повинна виділити держава.

Метою проекту є покращення інфраструктури автомобільних доріг України та покращення частин автомобільних доріг М-01, М-05, М-06, М-07, Н-01, N-01 та R-02 на ділянках під’їздів до м. Київ та передачі на утримання ділянки автомобільної дороги М-06.

Незважаючи на те, що сума позик ЄБРР та ЄІБ була однакова, умови позик відрізняються. У листопаді 2010 року відбулись офіційні переговори з надавачем кредиту ЄБРР, сума позики становить 450 млн євро. Реалізувати частину проекту щодо цього договору повинні з 2011 по 2021 рік, для повернення позики дали 14 років, а саме до 2025 року.

У 2011 році відбулись офіційні переговори із ЄІБ, котрий також надав 450 млн євро позики, термін реалізації проекту становив з 2012 по 2016 рік, проте термін повернення коштів до 2033 року.

Також відрізняються і фінансові умови. ЄБРР надав позику з зазначеною відсотковою ставкою EURIBOR +1% річних, комісія за зобов’язання – 0,5% річних від невикористаної частини позики, одноразова комісія 1% від суми позики, плата за надання кредиту (до державного бюджету) – 0,5% річних.

Фінансові умови ЄІБ дещо кращі: плаваюча відсоткова ставка EURIBOR + 0,7%, комісія за зобов’язання складає 0,1% річних від невикористаної частини позики, одноразова комісія 0,25% від суми позики.

Відповідно до виконання Плану заходів 2018 року, Державне агентство автомобільних доріг України планувало використати 33 млн євро коштів  ЄБРР, та 40 млн євро коштів ЄІБ. Фактично, було використано лише 37 млн євро коштів ЄБРР.

Серед проблемних питань котрі заважали вчасному виконанню робіт вказано низькі темпи виконання робіт, відсутність прогресу у виконанні робіт Підрядником, не вирішене питання землевідведення та затвердження ПКД для транспортних розв’язок.

У звіті виконання Плану заходів 2019 року проблемних питань не було, тож фактично використано 70 млн євро замість запланованих 62  млн євро.

Кошти від позики ЄІБ були доступні лише до 2016 року, із 450 млн євро сума використаних коштів становила лише 212 млн 911 тис євро. Кошти позики ЄБРР Державному агентству автомобільних доріг доступні до кінця 2021 року. На сьогодні сума використаних коштів становить 369 млн 610 тис євро.

Покращення автомобільних доріг та безпеки руху (Завершений)

Мета даного проекту полягала у поліпшенні стану та якості ділянок дороги М-03 й підвищення безпеки руху на дорогах. Вартість реалізації проекту, котрий реалізує Державне агентство автомобільних доріг, становить 400 млн доларів. Реалізація тривала з 2009 по 2014 рік.

Проект складався з трьох частин, а саме реконструкція доріг, поліпшення безпеки дорожнього руху, та створення інституційного потенціалу. Вартість запозичень Міжнародного банку реконструкції та розвитку становила 400 млн доларів, тобто усю вартість проекту.

Незважаючи на те, що термін реалізації проекту повинен був завершитись до 2014 року, кошти позики були доступні до 2015 року. Відповідно фінансових умов, період залучення позики – 30 років, а саме до 2038 року, пільговий період 5 років, відсоткова ставка – 6 міс. LIBOR USD + змінний спред, одноразова комісія – 0,25 %.

Сума використаних коштів на реалізацію проекту становила 380 млн 351 тис доларів.

«Україна – проект європейських доріг України» (Завершений)

Даний проект реалізовувався спільно із ЄІБ та ЄБРР, його вартість становила 680 млн євро.

Для реалізації проекту Україна залучила дві позики від міжнародних фінансових організацій, а саме 200 млн євро від Європейського інвестиційного банку, та 200 млн від Європейського банку реконструкції та розвитку. Решту коштів – 280 млн євро співфінансувала українська сторона.

Відповідно до договору із ЄБРР, термін виконання частини проекту, на котру банк надав позику становила 7 років, Із дати укладання договору по 2013 рік. Передбачалось приведення доріг  європейського рівня транспортно-експлуатаційного стану автомобільної дороги М-06 Київ – Чоп на ділянці від м. Київ (км 14) до м. Броди, Львівської обл. (км 441) – однієї з найважливіших магістральних доріг України, що співпадає з панєвропейським транспортним коридором № 3: Берлін – Вроцлав – Краків – Львів – Рівне – Житомир – Київ.

Відповідно до вказаних показників результативності, було поліпшено дорожні умови на 341,9 км.

Позику надали під плаваючу відсоткову ставку EURIBOR +1% річних, комісію за зобов’язання – 0,5% річних від невикористаної частини позики, одноразова комісія 1% від суми позики, плата за надання кредиту (до державного бюджету) – 0,5% річних. Сума використаних коштів становила 199 млн 992 тис євро.

Уже у 2007 році, відбулись переговори між представниками України та ЄІБ, щодо надання позики на другу частину проекту у розмірі 200 млн євро. Відповідно до проекту, було заплановано здійснити ремонт ділянок автомобільної дороги M-06, яка є частиною Третього пан’європейського коридору, та забезпечує ланку для транспортного сполучення між м. Київ та західним кордоном України з Угорщиною, Словаччиною та Польщею. Проект повинен був бути реалізований у 2007 – 2011 році.

Відповідно умов договору, термін погашення позики становить 23 роки, а саме з дати підписання договору до 2031 року, відсоткова ставка (EURIBOR + 0,55% річних), комісія за зобов’язання – 0,1 % річних від невикористаної частини позики; одноразова комісія 0,25% від суми позики; плата за надання кредиту (до державного бюджету – 0,5% річних).

Для реалізації проекту, запозичені кошти були використані у повній мірі.

Розвиток дорожньої галузі. Третій проект покращення автомобільних доріг України. (Виконання)

Даний проект знаходиться на етапі виконання, на реалізацію проекту надано 6 років, а саме із 2016 по 2021 рік.

Проектом передбачено надання підтримки програмі реформування сектору автодоріг і децентралізації: завершення будівництва транспортного коридору від Києва до Харкова М-03 (ділянка між Полтавою і Харковом) та капітальний ремонт і утримання національної мережі доріг.

Кредитором даного проекту виступив МБРР, та надав позику рівноцінну вартості проекту, а саме 560 млн доларів. Кошти позики для реалізації доступні до 2021 року. Терміни повернення становлять 17 років, а саме до 2032 року. Однією з фінансових умов становить пільговий період у 6 років, ставка для валюти позики 6 місячний LIBOR USD плюс змінний спред, одноразова комісія за відкриття позики – 0,25 %.

Варто зазначити, у 2017 році відбулись зміни в угоді, та було анульовано 222,20 млн доларів США. Отож, вартість реалізації проекту становить 337 млн 800 тис доларів США. Усього за 9 місяців 2019 року було використано 166 млн 39 тис грн.

Другий проект покращення автомобільних доріг та безпеки руху (Виконання)

Проект передбачав приведення до європейського рівня транспортно-експлуатаційного стану автомобільної дороги М-03 Київ-Харків на ділянці від м. Лубни до м. Полтава – однієї з найважливіших магістральних доріг України, що співпадає з національним транспортним коридором Європа-Азія.

Вартість проекту становила 450 млн доларів США. Кошти на реалізацію усього проекту отримані шляхом позики МБРР. Для того щоб реалізувати проект, Державне агентство автомобільних доріг мало 8 років, з 2012 по 2020 рік.

Для повернення коштів Україні надали 17 років з моменту підписання угоди, з такими фінансовими умовами як пільговий період у 6 років, позика зі змінним спредом, базова відсоткова ставка  LIBOR для валюти позики плюс змінний спред; одноразова комісія за відкриття позики, 0,25%, нарахована на суму позики.

Проект знаходиться на етапі виконання, сума використаних коштів становить 384 млн 443 тис доларів США.  За 9 місяців 2019 року на реалізацію проекту використано 1 млдр 188 млн грн з запланованих 1 млрд 163 тис грн.

Проект відновлення автомагістралі М06 та реформа фінансування сектору автодоріг 896 (Завершений)

Проектом  передбачалось покращення стану міжнародного транспортного коридору №5 (Трієст – Будапешт (Братислава) – Львів), реформування системи фінансування автодорожнього сектору, яке буде орієнтовано на забезпечення необхідних внесків користувачів автодоріг у систему підтримки у належному робочому стані національної мережі автодоріг.

Вартість проекту становила 100 млн євро. Найбільшу частину коштів для реалізації було надано позикою від ЄБРР у розмірі 75 млн євро, сума співфінансування української сторони становила 23 млн 500 тис євро, та сума гранту – 1 млн 500 тис євро.

Відповідний проект був реалізований протягом 2000-2006 років, а повернути кошти Україна повинна була до 2015 року.

Сума використаних коштів становить 74 млн 164 тис євро. Станом на сьогодні позика закрита.

Другий проект “Ремонт автомобільної дороги Київ-Чоп” 31928 (Завершений)

Мета даного проекту є відновлення та збереження в проїжджому стані автомобільної дороги Київ – Чоп на найближчі 10 – 12 років, приведення до європейських стандартів однієї з найважливіших магістралей України, що співпадає з загальноєвропейськими транспортними коридорами № 3 (Берлін – Вроцлав – Краків – Львів – Київ) на ділянці м. Броди – м. Львів) та № 5 (Трієст – Будапешт (Братислава) – Львів) на ділянці м. Львів – м. Стрий).

Даний проект реалізовувався 2005 – 2008 році. Його вартість становила 120 млн євро, з котрих 100 млн євро сума позики Європейського банку реконструкції та розвитку,  та 20 млн євро співфінансування української сторони.

Строк позики становив із дати підписання угоди у 2005 році до 2019 року. Фінансові умови не відрізнялися від інших позик ЄБРР, а саме плаваюча відсоткова ставка EURIBOR +1% річних, комісія за зобов’язання складає 0,5% річних від невикористаної частини позики, одноразова комісія 1% від суми позики, плата за надання кредиту (до державного бюджету) – 0,5% річних.

Варто зазначити,  наразі в України є ще ряд програм щодо будівницва та ремонту доріг, котрі очікують на позики МФО. У 2018 році відбулись переговори між Україною та ЄІБ щодо Проекту «Підвищення безпеки автомобільних доріг в містах України». Орієнтовна сума позики в ЄІБ становить 75 млн євро. Відповідну програму будуть реалізовувати у таких містах України як Київ, Львів, Одеса, Дніпро, та/або інші міста погоджені з позичальником та МФО.

Також на етапі підготовки проект щодо будівництва об’їздної дороги м. Львова та капітального ремонту ділянок міжнародної автомобільної дороги М-05 Київ – Одеса. Вартість проекту становить 900 млн грн. Основними позичальниками виступають ЄБРР та ЄІБ котрі нададуть позики у розмірі 450 млн євро кожен.

Державне агенство автомобільних доріг України буде реалізовувати проект щодо покращення економічних, безпекових та екологічних складових транспортного зв’язку в Україні шляхом інвестування в удосконалення серії окремих невеликих дорожніх об’єктів для покращення автодорожнього сполучення у Східному партнерстві. Орієнтовна вартість позики становитиме 50 млн євро. У 2018 році ЄІБ надіслав лист про згоду на фінансування проекту.

категорії
ЕкономікаНовини Львівщини

Публікації по темі