“Для реалізації будь-якого проекту потрібні дві речі: бажання і ресурси”, – Валентин Тарасенко

З 20 листопада 2018 року всі керуючі обов’язки голови Черкаської обласної ради лягли на плечі першого заступника Валентина Тарасенка.
Джерело: ІА "Вежа"

З 20 листопада 2018 року посаду голови Черкаської обласної ради залишив Олександр Вельбівець, тож всі керуючі обов’язки лягли на плечі першого заступника Валентина Тарасенка. У розмові з журналістом ІА “Вежа” він розповів, як вплинула відсутність голови на організацію діяльності обласної ради, а також про досягнення області у 2018 року і поділився планами на поточний рік.

Наразі ви як заступник голови Черкаської обласної ради виконуєте обов’язки голови, чи плануєте офіційно “обійняти” першість?

Офіційно відсутня така посада як «виконуючий обов’язки», тож станом на сьогодні я продовжую займати посаду першого заступника, і немає тих питань, які я на цій посаді не міг би вирішувати. Це стосується будь-яких завдань, які стоять перед обласною радою.

Якщо говорити про те, чи планую я із “самовисуванням” йти на посаду голови обласної ради, то поки я цю пропозицію для себе ще не розглядаю. Хоча політичні сили обов’язково будуть зустрічатися і вести перемовини щодо цього питання, й очільник Черкаської обласної ради, звичайно, буде обраний, тобто все можливо.

Як працює структура обласної ради за відсутності очільника?

Нічого не змінилося: обласна рада як структура на сьогодні продовжує працювати і виконувати поставлені перед нею завдання. Колишній очільник Олександр Вельбівець з листопада 2018 року очолює Черкаську обласну державну адміністрацію, при цьому він залишився депутатом обласної ради. Тож налагоджена робота до сьогодні стала ще більш продуктивною.

Суттєвих відставань у роботі пленарних засідань також не було, хоча чергову сесію по графіку провести ми не мали змоги. Разом з тим, у грудні була проведена позачергова сесія обласної ради, де був прийнятий бюджет області на 2019 рік. Вперше нами під час позачергової сесії було розглянуто більш ніж 25 питань. Тобто, в стислі терміни нам разом з депутатами довелося розглянути ці питання, комісійно організовувати їх роботу. Апарат обласної ради з цим успішно впорався: всі питання були розглянуті, за результатом одного з яких ми починаємо новий рік з новим бюджетом. До того ж, була прийнята одна з ключових для розвитку області програм, яку в останні роки приймали пізніше, а не разом з бюджетом, – це Програма соціально-економічного розвитку на 2019 рік.

Як Ви оцінюєте нинішній депутатський корпус?

Як на мене склад Черкаської обласної ради може розглядати і вирішувати будь-які питання і приймати зважені рішення на користь області.

Станом на сьогодні у Черкаській обласній раді наявні представники 8 політичних партій, при цьому більшості наразі, як і з самого початку, не має ніхто. Мінімум 3 політичні сили, мова йде про Блок Петра Порошенка “Солідарність”, ВО “Черкащани” та ВО “Батьківщина”, складають половину голосів у залі, тож безпідставно говорити, що хтось має одностайну більшість.

Нинішній депутатський корпус кожного разу через пошук компромісів приймає необхідні рішення. Звичайно, були гострі питання, що викликали палкі дискусії в залі, але кожне знайшло своє відображення у спільному рішенні чи зверненні депутатів обласної ради. За результатами схвалених рішень ми переконалися, що депутати за всі ці роки вже навчилися правильно це робити, адже у всіх спірних питаннях врешті-решт доходили єдиної згоди. Я вважаю природним те, що під час пошуку рішень серед депутатів виникають спірні моменти, які потребують обговорень та грамотного вирішення.

З якими проблемами зіштовхувалися депутати облради протягом 2018 року?

Одним із викликів минулого року стала передача професійно-технічних закладів освіти з державної у комунальну власність та, відповідно, переведення їх утримання із державного на фінансування місцевими бюджетами. Не всі бюджети були готові до таких витрат. Держава делегувала нам зобов’язання без відповідного ресурсу для його забезпечення, тож ми спільно вирішували шляхи пошуку необхідного фінансування. Я вважаю, що ми з цим завданням повністю впоралися.

Надалі ми зіштовхнулися з необхідністю розпочинати реформу медичної галузі. Рішення щодо цього ми прийняли аж у вересні і лише тоді почали практичні кроки із реалізації змін. А почали з перетворень медичних закладів у комунальні некомерційні підприємства. У грудні 8 лікарень уже завершили необхідні перетворення, ще 4 плануємо завершити цього року. Я сподіваюся, що їм вистачить часу для того, щоб повністю пройти всі етапи і бути підготовленими до початку 2020 року у новому статусі.

Які ще важливі кроки були здійснені обласною радою у минулому році?

У 2018 році поряд із реорганізацією медзакладів нами було прийнято порядок призначення та звільнення керівників підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності Черкаської області. Керівники всіх комунальних закладів і підприємств, окрім тих, які пов’язані з культурою, тепер призначаються виключно на конкурсній основі. Що стосується посад у галузі культури, законом чітко визначено, що конкурсна комісія знаходиться в управлінні культури облдержадміністрації. Нами прийнятий чіткий порядок, який регламентує всю цю процедуру, як і що повинно відбуватися. Тож спочатку відбувається оголошення кандидатів, потім триває конкурс і, врешті-решт, на сесії приймають відповідне рішення щодо призначення чи не призначення запропонованої кандидатури на посаду керівника. При цьому, сам конкурс проходить у відкритому режимі в спеціально обладнаній кімнаті, де кожен може он-лайн бачити засідання будь-якої комісії. У цьому питанні ми притримуємося максимальної відкритості.

Окрім того, в листопаді нами була прийнята ще одна фундаментальна річ – Програма приватизації об’єктів комунальної власності. Вона якраз і дозволяє нам реалізовувати ті плани, які ми затвердили на 2019 рік. Тобто, скажімо, ми розуміємо, що програма соціально-економічного розвитку, яка також була нами прийнята, потребує фінансування. В свою чергу, саме програма приватизації об’єктів комунальної власності може бути однією зі складових наповнення бюджету.

Між іншим, ми затвердили структуру апарату обласної ради, прописали чіткі посадові інструкції працівників без двоякого трактування обов’язків чи підпорядкування один одному. Цим самим максимально надали гласності роботі обласної ради.

Валентине Петровичу, розкажіть, які актуальні питання наразі є в роботі обласної ради?

Зараз ми готуємося до чергового пленарного засідання. Перш за все, очікуємо, що на ньому зможемо завершити реорганізацію уже згаданих чотирьох медичних комунальних закладів, які лишилися. Останнє дозволить в подальшому провести конкурсні відбори та затвердження керівників.

Також на черговій сесії будемо розглядати Антикорупційну програму Черкаської обласної ради на 2019 рік. До слова, у 2018 році затверджена обласною радою Програма була визнана однією з найкращих в Україні й названа взірцевою не лише для органів місцевого самоврядування, але й для вищих органів державної влади. На жаль, не все із запланованого вдалося реалізувати, та головне, що левову частину ми успішно виконали. На 2019 рік плануємо доповнювати її іншими суттєвими речами та конкретними кроками.

Якими ви вбачаєте дієві шляхи наповнення бюджету розвитку?

Ми розуміємо, що для реалізації будь-якого проекту потрібні дві речі: бажання і ресурси. Якщо маєш бажання, але не знаєш, де знайти ресурси, тебе вважатимуть популістом. Наш депутатський корпус облради не є популістами – ми намагаємося бути прагматиками.

Тому ми маємо бачення як мінімум трьох джерел наповнення бюджету розвитку. По-перше, це перехідний залишок. Минулого року ми недовиконали обласний бюджет у 2,7 мільйона гривень, тож не мали ресурсу для бюджету розвитку у 2018 році. Цього ж року бюджет виконаний, тож сподіваюся, що ми будемо мати певне перевиконання, що й буде частиною бюджету розвитку.

Другою складовою наповнення бюджету стане прийнята програма приватизації. Ми маємо достатній перелік тих об’єктів, які відповідно до нового законодавства, мінімум як три роки не використовувалися, тобто стали не потрібні тій чи іншій галузі. Вони будуть продаватися суб’єктам підприємницької діяльності, щоб ті мали змогу використовували їх для себе. А це, в свою чергу, стане додатковим джерелом поповнення нашого бюджету розвитку.

Третім реальним цього року джерелом наповнення вважаю перевиконання бюджету, який цього року становить 7 млрд 222 млн гривень, при тому, що власні податкові доходи та власні надходження становлять близько двох мільярдів гривень, тож він цілком реальний до виконання та до перевиконання. І якщо ми в області навіть просто забезпечимо одні з найбільших складових – податок з доходів фізичних осіб та орендну плату за паї, – то ми реально зможемо мати перевиконання. А ці кошти й стануть бюджетом розвитку Черкаської області.

Я вважаю, що всі три джерела реальні, їх просто усім необхідно виконувати.

Тобто цього року завдяки новому бюджету область може очікувати не лише підтримання життєдіяльності, але й розвиток?

Так, бюджет на 2019 рік прийнятий більш ніж реальний. Хоча варто зауважити, що бюджет не може абсолютно відрізнятися від того, який приймали в попередні роки. Якщо в економічному відношенні у суспільстві нічого не змінилося, то бюджет не може суттєво відрізнятися. Прийнятий нами бюджет є повністю реальним: фінансування “захищених статей” бюджету передбачено без прихованих моментів. Якщо в минулі роки виникали ситуації, пов’язані з тим, що на четвертий квартал не була передбачена заробітна плата і протягом року доводилося думати, де взяти необхідні кошти, то, на щастя, таких моментів я вже в бюджеті 2019 року не бачив. Тобто наше завдання при стабільній роботі закладів, яких в області близько 130 установ і організацій, забезпечити їм ще й бюджет розвитку.

Які об’єкти передбачено реконструювати у 2019 році за рахунок коштів бюджету розвитку?

Маємо кілька важливих стратегічних об’єктів, реконструкцію яких ми вже почали в минулі роки. Це, в першу чергу, наш горезвісний драмтеатр, який, на жаль, був зруйнований пожежею. Станом на сьогодні його готовність становить близько 85%, тож у 2019 році плануємо завершити реконструювати цей об’єкт і драмтеатр нарешті зможе запрацювати. На наступні роки запланована друга черга робіт, однак вона вже не стосується “життєдіяльності” закладу, а тільки його покращення та вдосконалення.

Також стратегічний об’єкт – наш аеропорт “Черкаси”. Ми почали реконструкцію злітної смуги у 2018 році, взявши на себе непросте завдання та розуміючи, що успішне майбутнє Черкащини не буде можливим, якщо ми не матимемо розвинутої інфраструктури, зв’язку зі світом. Станом на сьогодні у зв’язку із погодними умовами реконструкція тимчасово призупинена. Так як мова йде про злітну смугу, то зрозуміло, що зимою роботи там здійснювати неможливо. При цьому, грошові ресурси вже є зарезервованими. Ми плануємо і надалі продовжувати використовувати кошти з фонду регіонального розвитку, кошти на співфінансування теж забезпечено, тому роботи із відновлення роботи аеропорту плануємо цього року продовжувати. В 2019 році обов’язково завершимо із злітною смугою, а далі вийдемо на загальний об’єм робіт, виконуючи затверджений календарний план із відновлення роботи підприємства за основним напрямком роботи.

Розкажіть, які ще програми розвитку області виконуватимуть цього року?

Першочерговими складовими розвитку області якраз буде реконструкція вищезгаданих об’єктів. Загалом станом на сьогодні нами прийнято 98 обласних програм, в реалізації яких ми будемо брати участь або з фінансуванням, або й без нього. Зокрема, програма “Шкільний автобус”, яка має відповідне місце в нашому бюджеті і якою ми в обов’язковому порядку будемо перейматися.

Також в наших планах створення в цьому році дорадчої служби при управлінні сільського господарства, яка продовжить напрацювання зі створення розвитку кооперативного руху на Черкащині. Ми вже маємо певні напрацювання: нам вдалося зберегти комунальне підприємство з розвитку кооперації, і цього року воно вже планує бездотаційну самостійну роботу, співпрацюючи з управлінням сільського господарства в управлінні справами кооперацій.

І на останок, якими ви вбачаєте основні завдання облради на 2019 рік?

Ми чудово розуміємо, що цьогорічні вибори Президента та Парламенту України будуть вносити певні корективи в діяльність обласної ради, тож головне завдання, яке перед нами стоїть, – зберегти цілісність структури та якісний рівень її організації, незважаючи на ймовірну “політичну турбулентність”. Важливо зберегти прагматику у прийнятті рішень, якої ми навчилися досягати за ці роки.

Водночас, необхідно забезпечити стабільну роботу наших установ і закладів, завершити процес реформування закладів системи охорони здоров’я, тобто створення некомерційних комунальних підприємств, розпочатого в 2018 році. В галузі освіти пріоритет ставимо на програмах “Нової української школи”, “Інноваційних шкіл Черкащини” та “Шкільного автобусу”. Станом на сьогодні ми вже маємо непогані результати, тож залишається працювати у тому ж руслі, проаналізувавши, завдяки чому їх було досягнуто, а що потрібно ще вдосконалити.

категорії
Інтерв'юНовини Львівщини

Публікації по темі