Dodo Socks: Виклик темній стороні шкарпеток

Стільки радості скільки приносить власна справа, будь-яка наймана праця ніколи не зможе принести, - Марта Турецька

Власники бренду Dodo Socks Марта Турецька та Андрій Плясун розповіли про увіковічення пташки, відмову від найманої роботи, аутсорсинг та багато іншого.

У чому полягає концепція Dodo?

Андрій: Наш продукт – це не просто шкарпетка, а емоції та цікаві сюжети. Наші прінти спонукають людей усміхатися, дізнаватися більше про науку та мистецтво, обговорюючи такі набори як Kunsht (із зображеннями науковців) та Artista (художниці), говорити про подвиги людини в космосі (набір Roswell),  і поборювати страхи з набором Бабайко.

Марта: Для нас дуже важливим було створити кольорові шкарпетки, які були б доступні для всіх, щоб це не було чимось дуже ексклюзивним. Власне тому, і помістили усі наші шкарпетки у набори з трьох пар, щоб зробити їх більш доступними для людей. Ми зробили акцент на тому, що такі шкарпетки можна вдягти кожен день, а не тільки на “великі свята”.

З чим пов’язана назва?

Марта: Додо – це пташка. Є такий Маврикійський дронт. Нажаль, ще у 14 столітті цей вид вимер від руки людини. Ця пташка була доволі велика та не вміла літати. Але вона була дуже привітною до людей. Люди скористалися цим і винищили цей вид. Але якщо просто подивитися на неї, то вона дуже мила, трошки з дивними, нестандартними для пташки пропорціями.

Коли ми проводили час у пошуках ідеї для назви, ми шукали в тому числі серед птахів. У результаті натрапили на цю пташку Додо і просто закохалися в неї з першого погляду, через її з одного боку дуже трагічну, але цікаву та зворушливу історію. Було бажання увіковічити її у нашому бренді.

У вас є своя фабрика? Чи користуєтесь послугами виробників?

Марта: Ми аутсорсимо. В Україні є дуже багато виробництв, які готові до співпраці і у яких є вже багаторічний досвід, великі потужності. Колись ми думали про власне виробництво, тому що не всі старі цехи мають хорошу нову техніку і ми думали про закупку якісної техніки, щоб в’язати якісніші шкарпетки, але згодом ми знайшли виробництво в Україні, яке нас дуже здивувало своїми потужностями. Виробництво знаходиться у місті Рубіжне – майже крайня точка на сході. Наразі ми працюємо з ними, там дуже великі можливості. Тому, поки що планів на власне виробництво найближчих 5 років немає.

Чи розробляли ви бізнес-план?

Андрій: Були якісь прорахунки, але повноцінним бізнес-планом назвати це важко.

Марта: Все почалося як хобі. Такий собі side project. Ми разом з Андрієм працювали в IT компанії і фактично, Dodo Socks спочатку були просто кольоровими шкарпетками. Після того, як ми зв’язали перший тираж, зрозуміли, що треба вже думати над назвою та логотипом. У результаті чого IT сферу ми покинули.

У вас один дизайнер чи кожного разу у активному пошуку?

Марта: Аутсорсити дизайнерів – це погана ідея, тому що у тебе в такому випадку лінійка буде дуже побита по стилях. Не буде прослідковуватися одна стилістика Додо і тому у нас є власні дизайнери, які працюють з нами кожного дня в режимі full-time.

Андрій: Промдизайн і простий дизайн дуже сильно відрізняються, особливо для шкарпеток. Наші дизайнери не тільки щось малюють, але й думають про властивості розтягання сировини, як шкарпетка у результаті буде виглядати. Є багато нюансів яким наші дизайнери приділяють увагу. Для того, щоб відчути як треба малювати їм знадобилось майже півроку.

Чи довго шукали людей у штат? Скільки людей працює у вас?

Марта: Нам дуже пощастило, тому що люди чують про наш бренд і самі просяться у команду. Коли ми постили оголошення на пошук дизайнера, у відповідь ми отримували велику кількість заявок. Справді, кількість талановитих людей просто вражає і було тяжко взяти тільки одну людину, тому ми взяли двох дизайнерів. Загалом у команді 10 людей.

Чи важко було шукати приміщення під офіс?

Марта: У приміщенні, де зараз знаходиться наш офіс та склад, раніше була служба велокур’єрів, якою ми користувалися для доставки по місту. Коли вони вирішили зачинитися, то ми переїхали сюди.

Як приходять ідеї для дизайну шкарпеток?

Марта: Цікаві ідеї з’являються завдяки колабораціям з дизайнерами, клієнтами, тощо. Часто клієнти самі пишуть, що хочуть бачити на шкарпетках (так було з динозаврами та вином). Ми прислухаємося до того, що клієнти хочуть і намагаємось втілювати їхні мрії. Наразі у нас працює людина, яка займається маркетингом. Вона тримає нас в курсі, про що люди зараз говорять, що в тренді.

Яким чином ви підраховуєте вартість шкарпеток? Яка собівартість? Який відсоток оплати праці в цій сумі?

Марта: У вартість шкарпеток входить вартість сировини. Це 70% плюс електроенергія, амортизація станків, поточні витрати (відправка, етикетка, наклейки), зарплата. Стосовно зарплати, то прорахувати частку зарплати з набору дуже складно у масштабі багатьох років. Наприклад, дизайнер розробляє якусь колекцію протягом 3 тижнів. Ми розуміємо, що три тижні – це майже місяць зарплати цього дизайнера, але потім цю колекцію ми повторюємо ще багатьма тиражами. Наприклад набір з науковцями був у 5-6 тиражах за три роки.

Ви експортуєте свій товар?

Марта: Ми зараз дуже активно працюємо над цим. Зараз ми переклали наш сайт, зробили WorldWide Shipping по цілому світу. Тепер наші шкарпетки можна замовити на сайті з будь-якої точки світу. Якраз зараз ми робимо першу поставку в Штати, де буде знаходитися наш дистрибуційний центр. Розсилка буде працювати вже звідти.

Чому ви вирішили працювати на європейський ринок?

Марта: Нам люди почали дуже часто писати з Європи у соціальних мережах. Спочатку були невеликі індивідуальні замовлення, але згодом замовлення стали об’ємними. Був випадок, коли власник кафе у Амстердамі написав нам, що він окрім кави, печива, зокрема продає кольорові шкарпетки і хоче продавати наші. Потім був запит з Берліну, Польщі. Все це нібито штовхало нас розширюватися.

Андрій: Фірмовий магазин на вул. Федорова також допомагає. Туди доволі часто заходять туристи, купують шкарпетки, приїжджають до себе, показують друзям. Цикл.

Харків, Київ, Дніпро, Одеса. можна перелічувати багато міст, де можна знайти магазини з Вашою продукцією. Яким чином ви налагодили такий зв’язок?

Марта: Це партнерські магазини. Вони продають багато товарів українських виробників, у тому числі наші шкарпетки. Все починалося з того, що вони знаходили з нами зв’язок. Тому що у нас не було такої людини, яка б мала налагоджувати такі зв’язки. У перші місяці роботи нам вже стали писати. Наприклад з UTOPIA 8 ми працюємо з самого початку, тобто вже 3 роки. Штуки, ШоШоурум, Протест тощо.

Де більші продажі: у фізичному магазині чи онлайн?

Марта: Літо – не сезон для шкарпеток. Сезон починається у вересні і триває до березня. Магазин на Федорова ми відкрили у червні, у глухий повільний шкарпетковий сезон. На сайті в цей час продажі були низькі, але за рахунок потоку туристів у Львові, магазин продавав більше, ніж наш сайт. Але звичайно, що у гарячий сезон все ж таки сайт продає більше, бо люди з цілої України починають замовляти для себе, своїх рідних та друзів.

Яку вікову категорію ви охоплюєте?

Марта: По аналітиці сайту та інстаграму видно, що люди, віком 24-36 років –це найбільша частина наших клієнтів. З відкриттям нашого магазину час від часу ми приходимо самі продавати, щоб бачити своїх клієнтів, спілкуватися з ними. Дуже цікаво спостерігати як викладачі приходять купляти шкарпетки, наприклад набір з науковцями, бо їм показали студенти і вони купляють собі і своїм колегам.

Якою рекламою ви користувалися?

Марта: Першим ділом ми зробили сайт, потім обзавелися сторінками у різних соціальних мережах. В Україні працює сарафанне радіо. У цьому допомагають Facebook, Instagram, Twitter. Зараз ми працюємо ще над Telegram каналом.
Згодом, ми зрозуміли, що Pinterest є дуже ефективним для продажу на заході. Він привертає увагу клієнтів за рахунок ефектних фотографій. Люди клікають на них і переходять на Etsy Shop – портал для цікавих нестандартних продуктів, де можна купити наші шкарпетки. Також допомагають колаборації з різними брендами. Ми працювали з Гусем, з науково-популярним журналом Куншт. Зараз готуємо дуже цікаві колаборації з Видавництвом Старого Лева. Це дуже ефективно розширює нашу аудиторію.

Андрій: Клієнти також допомагають нам, одягаючи наші шкарпетки. Один хлопець розповідав, що познайомився зі своєю дівчиною через них.

Чи складно конкурувати на українському ринку? Виробників оригінальних шкарпеток стає більше з кожним роком.

Андрій: Конкуренція є, але я не можу сказати, що вона дуже сильна. Загалом, ми постійно слідкуємо хто що робить. Виробників 4-5 просто не пережили якісь проблеми і зникли. Наразі в Україні є 3 найбільших наших конкурента. У кожного налагоджена своя дистрибуція, це не просто конкуренція за дизайн. Наприклад закордоном є широкі мережі дистрибуції, такі як Happy Socks. Тому, якщо б ми починали там, то це було б важче.

Марта: Якщо порівняти з іншими країнами, то у нас конкуренція дуже мала. 3-5 брендів-довгожителів – це дуже мало. У інших країнах їх сотні. Наприклад, ми досліджували ринок Польщі, то їх маса. І вони всі класні.

Чи стикалися ви з серйозними кризами?

Марта: Криза – це щось дуже довготривале. Нам тільки три роки. Ми ще молоді. У нас все йде поступово. Були проблеми на виробництві, з сировиною, були тиражі з браком, але у нас дуже крута аудиторія. Ми ніколи не приховуємо свої проблеми, відкрито обговорюємо все. Не пробуємо щось «впарити». У нас дуже прозора комунікація з клієнтами і вони цінують це.

Чи не шкодуєте, що залишили IT сферу?

Марта: Коли я працювала в IT, то в кінці робочого дня о 18.00 я закривала ноутбук і відключалася. Коли у тебе власна справа, то ти постійно на зв’язку, налагоджуєш термінові питання, на вихідних завжди працюєш. Але дуже круто бачити як бізнес росте, бачити людей, які ходять у твоїх шкарпетках, щасливих дизайнерів, коли їхні ідеї втілюються в життя. Це дуже приємно. Стільки радості скільки приносить власна справа, будь-яка наймана праця ніколи не зможе принести.

категорії
Інтерв'юНовини

Публікації по темі