DUNA: маленька історія про велику компанію

Ми почали робити цікаві та фанові моделі, проте не забуваємо про класику, – Соломія Кузьмак.

Історія підприємства Дюна Веста розпочалася ще понад півстоліття тому. За цей час багато чого змінилось, проте, підхід та якість залишились незмінними. Керівник відділу маркетингу Дюна Веста Соломія Кузьмак розповіла, що саме змінилось у житті компанії та як це вплинуло на виробництво.

На офіційному сайті DUNA вказано, що підприємство засноване на базі панчішно-шкарпеткової Червоноградської фабрики «Дюна – Веста». Чому така ж сама назва?

Підприємство має свою давню історію, яка почалася ще у 1965 року у м. Червонограді Львівської області. З 2015 року панчішно-шкарпеткові вироби DUNA виробляються на двох українських фабриках: у м. Червонограді (ТОВ «Дюна-Веста») та у м. Львові (ТОВ «Українська панчішна компанія»). До речі, львівська фабрика є досить «молодою», її функціонування почалося у 2006 році.

Назву DUNA ми залишили, адже віримо у силу ім’я та бренду. Я можу сказати, що ми не просто виробник шкарпеток та колготок, ми – бренд з історією. Ми не говоримо, що ми виробник якісних шкарпеток, тому що вони за замовчуванням якісні.

Чим відрізняється Львівська фабрика від Червоноградської?

Кожна платформа має свої відмінності. Червоноградська фабрика більша у 3 – 4 рази за Львівську. Вона охоплює повний спектр виробів – від 0 до 100 років. На Львівській фабриці інше обладнання. Тут виготовляють товари, починаючи від двох років.

Крім цього, у Червонограді виготовляються «бавовняні» поліамідні вироби (колготки, панчохи, шкарпетки), у Львові – вироби з бавовни.

Додам, що компанія «Дюна-Веста» має три свої торгові марки: DUNA, ACCENT, FURIA.

У чому полягає різниця між торговими марками?

Кожна із них призначена для різної аудиторії, для різного цінового сегменту. Наприклад, DUNA – це середній+ ціновий сегмент, а ACCENT та FURIA – преміум.

Для ТМ DUNA ми використовуємо гребінну бавовну, а для ТМ ACCENT, при виготовленні продукції, використовуємо тільки мерсеризовану бавовняну нитку. Вироби з мерсеризованої бавовни ми виробляємо тільки у Львові, адже лише тут є відповідне обладнання.

При виготовленні такої нитки використовують інші методи для обробки. Її опалюють, аби не було ворсинок. Завдяки цьому бавовна дуже ніжна та гладка. Інколи люди думають, що це синтетика. Проте синтетика стільки не коштує.

Як відбувається процес виробництва?

Усі наші вироби спочатку відв’язуються, а потім відправляються на зашив миска (носка). Вироби преміум-класу зашиваються вручну – кетельним швом. Кетлювальниці повинні мати тільки 100% зір, бути уважними та акуратними, адже майже всю роботу вони виконують вручну. Такі шви при носінні не відчуваються.

Після того, як шви прошиваються, шкарпетки ТМ ACCENT проходять попереднє прання, тобто процес релаксації. Це необхідно аби шкарпетки не сіли після першого прання у покупця. Після того відбувається формування виробів.

Якщо знаходять брак, приміром вузлик на нитці, виріб автоматично переходить у другий ґатунок. Якщо виріб має брак у вигляді дірочки – його ріжуть та утилізують.

Додам, що етикетку ТМ ACCENT також складають вручну. Лише після усіх цих етапів виготовлення, шкарпетки відправляються на полиці магазинів.

Як бачите, на виробництво шкарпеток преміум-класу йде багато часу. Продуктивність, як показала практика, у 8 разів менша. Втім, мерсеризована бавовна має ряд переваг. По-перше, вона не пілінгується, також вона не протирається. Тобто така пара шкарпеток буде жити довше, ніж з звичайної бавовни.

На якого споживача орієнтовані торгові марки ACCENT, DUNA?

ТМ ACCENT вважається чоловічою маркою. 70% – це чоловічі вироби. Зазвичай, це високі класичні шкарпетки під костюм. Вони мають стриманий дизайн, проте кольорова гамма охоплює 10 – 12 кольорів, починаючи від чорного і закінчуючи молочним. Чоловік може підібрати колір під краватку або сорочку. Це дуже стильно.

Інші 30% – це жіноча та дитяча продукція (ажурні колготи з мерсеризованої бавовни).

Раніше ці шкарпетки не надто жваво купували, втім зараз є тенденція на покупку більш якісних товарів.

ТМ DUNA охоплює ринок, який надає перевагу фановим та сімейним шкарпеткам.

Загалом, чи змінилось щось у DUNA?

Революцію маркетингу ми зробили два роки тому, коли прийшов новий відділ маркетингу. Ми зважились на кардинальні зміни аби не застоюватися та рости. Ми повністю змінили асортимент, майже на 95%. Це було шоком, як для клієнтів, так і для людей з виробництва. Вони не могли зрозуміти чому раніше вони робили чорні однотонні шкарпетки, а тепер треба робити кольорові зі смайликами.

Крім цього, ми змінили всю систему артикулів та розмірну шкалу під європейську. Для багатьох людей це було складно. Протягом року тривав перехідний процес, як для виробництва, так і для клієнтів.

Із зміною стратегії, ми почали розбудовувати рітейл та франчайзинг. Відтак, ми залучаємо більше людей для того, щоб вони могли створити свій бізнес. Періодично проводимо зустрічі з нашими франчайзинговими партнерами, дистриб’юторами для того, щоб почути їхні відгуки. Нещодавно була така зустріч і нам сказали «Дякую», бо самі почали помічати, що клієнти хочуть щось цікавіше. Це дуже приємно.

Крім цього, через зміну стратегії, у нас з’явились фанові шкарпетки. Ми звернули увагу, що навіть дорослі чоловіки, приходячи в магазин, дивляться на шкарпетки не однотонні, а з принтом. У нас є моделі, котрі від п’ятки до верху – однотонні, а знизу кольорові.

P.S. Це для чоловіків, які ще не до кінця наважились на веселощі.

Навіть таку класику, як горошок, або смужку можна дуже цікаво обіграти цікавими кольорами, нестандартними рішеннями. Моду на даний момент диктують діти та молодь, а ми зі свого боку маємо бути в тренді.

Також ми почали робити органайзери та подарункові коробочки, в яких є шкарпетки. До коробочок йдуть брендовані пояски з різним текстом: «з ніжністю», «з любов’ю».

Ми почали популяризувати тренд дарувати шкарпетки оригінально.

Минулого року у нас була колаборація з Планета Кіно під The Emoji Movie. На виробах були принти героїв цього мультфільму: гімняшечка, морозиво, мавпочка та смайлик.

Чи вплинув негативно «переломний процес» на показник продажів?

Значних падінь не було. На той момент наші партнери не брали масово одну модель, а брали по декілька пар з різних колекцій і вони не розчарувались.

Скільки людей працює у Вас? Як відбувається процес розробки дизайну?

Загалом у нас працює 1000 людей. З них 200 – на фабриці у Львові, 800 – у Червонограді.

Кожна людина відповідає за певний процес. Наприклад, бренд-менеджер аналізує усі нюанси: тенденції ринку, продажі. Він дає чітку задачу технологам, дизайнерам, розробникам. У відповідь дизайнери аналізують тренди та кольорову гаму. Дизайнер-розробник розробляє дизайн, малює принти. У відділі маркетингу переглядають усі варіанти та відбирають найкращі. Після цього дизайнери відв’язують взірці, щоб було зрозуміло, що необхідно удосконалити.

Все повинно бути узгоджено з комерційним відділом, адже необхідно орієнтуватись на реалії життя. Готову продукцію перевіряють у відділі якості – у лабораторії на процентний розпуск.

У лабораторії розпускають кожну шкарпетку по ниточці, тому що крім бавовни туди входять елестан, поліамід, зашивна нитка – усього таких складових може бути близько 4 – 5. Після цього видають процентний вміст. В Україні він повинен бути не менше 75% бавовни у виробах для дітей до 2 років.

Лише тоді починається основний процес масового виробництва. Таким чином і створюється колекція.

Які складові ваших шкарпеток?

У нас 95% виробів зроблені з 75 – 80% бавовни. Хочеться робити якісні товари, щоб клієнти були задоволенні. Багато хто порівнює нас з конкурентами, які мають 100% вміст бавовни. Якщо бути правдивими, 100% вмісту бавовни майже не може бути.

Якщо в’язати тільки з бавовни, не включаючи еластани (приблизно 2–5%), які дозволяють шкарпетці розтягуватись і стягуватись назад, поліаміду (приблизно 15-20%), який додають в п’ятку та носок, щоб збільшити довговічність, така шкарпетка буде більш схожа на марлю. Справжні шкарпетки із 100% бавовни вже за декілька одягань псуються. Втім, такі шкарпетки необхідні людям, які мають проблеми зі здоров’ям.

У нас є одна модель з 100% бавовни у ТМ ACCENT, над якою працювали більше 6 місяців.

Взагалі, будь-які вироби можна перевірити у лабораторіях. Ми не хочемо обманювати людей, написавши, що у шкарпетці 100% бавовни. Краще правдиві 75%.

Яким чином ви підраховуєте вартість шкарпеток?

Під час виробництва створюється технологічна карта, у якій прописані всі складові виробу: кількість бавовни, еластану, поліаміду. Фінансовий відділ прораховує собівартість опираючись на ці складові. У свою чергу, відділ постачання надає інформацію стосовно вартості сировини. У собівартість, окрім сировини, входить вартість етикетки, гачка та роботи.

Чи виготовляєте Ви шкарпетки на експорт? В які країни?

Ми працюємо як на експорт, так і постачаємо у національні мережі під їхньою або своєю маркою. Але звісно є бажання розвивати нашу марку за кордоном. Наразі ми постачаємо продукцію у Чехію, Німеччину, Америку, Польщу та Молдову.

У нас є всі сертифікати відповідності стандартам Європи та Америки: Oeko-Tex Standard 100 та BSCI (Ініціатива соціально-відповідального бізнесу). Без цього ми не змогли б виготовляти продукцію на експорт.

Де ви отримуєте більше прибутку? Закордоном чи на внутрішньому ринку?

Левова частка прибутку – це внутрішній ринок. Ми і далі працюємо над його розвитком, збільшуючи свою частку на українському ринку. Бренд DUNA більш відомий у Західній та Центральній Україні, менше – у Східній. Ми працюємо над тим, щоб збільшити продажі на Сході. Наразі наші офіційні магазини є у Львові, Києві, Дніпрі, Луцьку, Червонограді, Ужгороді, Маріуполі, Стрию та Дрогобичі.

Якими рекламними каналами ви користуєтесь?

Найбільше використовуємо digital-маркетинг та соціальні мережі (Facebook, Instagram), менше користуємось зовнішньою рекламою, адже вона не така ефективна. Ми не можемо підрахувати яку кількість людей охопили. З соціальними мережами навпаки – можемо абсолютно все підрахувати. Також ми користуємося послугами блогерів.

Ми намагаємось витрачати свій маркетинговий бюджет раціонально, щоб більш цілісно влучати у цільового споживача та отримувати високу лояльність до покупки. Взагалі, класний піар має бути безкоштовним.

Що Ви маєте на увазі?

Минулого року Українська делегація на чолі з прем’єр-міністром Володимиром Гройсманом під час візиту в Канаду подарувала голові канадського уряду Джастіну Трюдо шкарпетки українського виробництва. Він любить фанові шкарпетки. Серед подарованих шкарпеток були і наші, що виявилося сюрпризом для багатьох людей.

Чому світові виробники цікавляться українським виробництвом одягу?

Наведу такий приклад. Люди виїжджають закордон працювати. Спочатку Польща, потім Італія, Німеччина. Усі мігрують, шукають кращі умови. Так і в сфері бізнесу. Люди у пошуку. Коли створюєш бізнес – ти хочеш заробляти на цьому гроші. Раніше вважалось, що дешева робоча сила в Китаї, проте зараз їх рівень змінився. З огляду на українську економіку виходить так, що дешева робоча сила тепер в Україні. Мабуть тому і звертаються до наших виробників. Але насправді, таких факторів дуже багато. Все залежить від бізнесу.

Також на сайті зазначено, що компанія знаходиться у пошуку торгових підприємств, індивідуальних підприємців, організаторів груп спільних покупок. З чим це пов’язано?

Ми у пошуках виробництв, які могли б допомогти нам. Окрім наших виробів – колготок та шкарпеток, ми продаємо ще додатковий асортимент – дитячі піжами та білизну. Є клієнти, які хочуть замовити у нас продукцію, проте іншого сегменту – економ.

У нас італійське, японське, чеське обладнання – хороші та якісні машини, на яких ми не дозволяємо собі в’язати вироби економ сегменту. Чому? Для такого сегменту використовується інша сировина – регенерована бавовна. Це бавовна вторинної переробки. Нитка такої самої товщини, втім вона має багато пуху та ворсинок. При виробництві голка на машині забивається цим пухом, через це збільшується необхідність додаткового обслуговування ткацького обладнання. На мою думку, це не прибуток, а збиток. На виробництві цей пух літає, осідає на вироби, з яких буде дуже важко прибрати темний пух.

Відтак, для виробництва таких виробів необхідний інший цех та інше обладнання. Вироби економ-сегменту зазвичай відв’язують на китайських машинах, які в принципі не є поганими. Саме тому, при потребі, ми шукаємо виробничі площадки, які б могли виробляти таку продукцію аутсорс. В Україні дуже багато невеликих кооперативів, які власне виготовляють шкарпетки економ-класу. Крім цього, зараз дуже стрімко розвивається імпорт турецьких шкарпеток. Східна Україна просто потопає у турецьких шкарпетках.

Чи складно конкурувати на українському ринку?

Якщо конкурентів немає – їх треба шукати. Це дає поштовх для розвитку та росту. З часом з’являються нові люди на ринку, які мають нові ідеї.

Два роки потому ми змінили свою стратегію, почавши виробляти не класичні, а більш фанові вироби. Через це наші конкуренти поділились на два табори. З одного боку ми почали конкурувати з великими українськими фабриками, а з іншої – невеликими компаніями, які також роблять фанові шкарпетки.

Чи має перспективи галузь одягу в Україні?

Панчішно-шкарпеткова категорія в Україні досить мало розвинена. Дуже багато є імпорту з Туреччини та Польщі. Ми, як український виробник, намагаємось боротися з цим. Це досить складний та довгий процес. Намагаємось розширити дистрибуцію, аби популяризувати бренд на більшій території України.

Протягом останніх років українська мода досить стрімко почала розвиватись. Українські дизайнери почали придумувати цікаві моделі. Є куди рости. Наприклад, у нас є італійський фрілансер-дизайнер. У неї дуже круті ідеї, проте їй був потрібен час для адаптації до нашого ринку. Не всі ідеї український споживач може прийняти.

Мені подобається, що в українській моді іноземні тенденції адаптують на українського споживача, роблять класні сучасні речі, але такі, які буде носити звичайна людина у повсякденному житті.

категорії
Інтерв'юНовини

Публікації по темі