«Громада ще недостатньо освічена у питаннях сміттєпереробних заводів», – Назарій Романчук

Назарій Романчук, директор департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської ОДА, розповів журналісту ІА «Вежа», як Львівщина вирішує проблеми зі сміттям

Назарій Романчук, директор департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської ОДА, розповів журналісту ІА «Вежа», як Львівщина вирішує проблеми зі сміттям.

Яка ситуація із вивезенням сміття зі Львова? Скільки коштів було витрачено на ці цілі з початку року?

Станом на 11 вересня 2018 року Львівська міська рада перерахувала нам 225 млн гривень. З цієї суми було відшкодовано перевізникам 112 млн 465 тис. гривень. У результаті, ті кошти, які ми зекономили – 112 млн 534 тис. гривень, ми скеровуємо у вигляді субвенції на території області, які приймають сміття з м. Львова. Ця субвенція йде на соціально-економічний розвиток цих територій, а також на заходи пов’язані з роботою полігонів ТПВ.

На які сміттєзвалища області вивозять Львівське сміття? Які обсяги сміття вивезено у цьому році?

На сьогодні сміття вивозять на більшість полігонів, які функціонують в області, в тому числі таких міст як Самбір, Червоноград, Буськ, Новояворівськ.

В середньому 62 % відходів їде за межі області, а 38% вивозиться на полігони Львівської області.

Чи проводиться зважування та чіткий контроль?

У серпні минулого року нами запроваджено зважування відходів. У м. Львові стоїть 3 вагових комплекси, які знаходяться на території ЛКП «Збиранка», на вул. Городоцькій і один на ринку Шувар.

Усі машини, у тому числі сміттєвози і великогабаритні фури, усі проходять відповідне зважування. На вазі фіксується інформація щодо кожної машини: її тоннаж, кількість сміття, куди вона їде, хто перевізник.

Кожного дня о 8 ранку ми отримуємо звіт за добу, який містить таку інформацію: скільки машин заїхало на вагу, скільки зважувалося, куди поїхали.

Ми компенсуємо витрати на перевезення тільки тим машинам, які проїхали через ваговий комплекс. Тобто якщо машина не зафіксована на вагах, то компенсації перевізник не отримає.

Чи справно розраховується Львів за вивезення сміття?

Були у нас декілька випадків затримки, коли Львів мав суттєву заборгованість за вивезення сміття, доходило до 4 млн гривень. Втім після нашого втручання, Львівської міської ради знаходила кошти на погашення цієї заборгованості.

Що Ви думаєте про ситуацію з Миколаївським полігоном?

Ситуація є досить специфічною. У Миколаєві один з найкращих полігонів, який на сьогодні знаходиться у Львівській області. Інвестор цього полігону здійснює перешарування відходів. Однак нажаль, колишня влада використовує питання сміття для боротьби з теперішньою. Вони використовують активістів, які просто ходять і підбурюють людей.

Що наразі відбувається у м. Дрогобичі? Чи збираються вони створювати свій власний полігон?

Мешканці села Брониці, де розташований полігон твердих побутових відходів, забороняли ввозити сміття з Дрогобича. Саме ця дія мешканців змусила владу Дрогобича більш активно рухатися в плані вирішення проблеми з ТПВ.

Оголошено конкурс на пошук інвестора, який би збудував сучасний комплекс з переробки відходів. Крім того, міською владою виділена земельна ділянка у місті і на сьогодні вони вже визначилися з інвестором, який готовий будувати сучасний сміттєпереробний завод.

Скільки сміттєзвалищ у Львівській області? Які з них є проблемними?

Усього у Львівській області 21 полігон. Це разом із Грибовицьким сміттєзвалищем. З них тільки 4 полігони, які відповідають вимогам. Їх на відміну від інших, можна назвати полігонами, інші – це сміттєзвалища.

Минулого року, розуміючи таку ситуацію, ми з резервного фонду державного бюджету попросили гроші. Уряд допоміг нам. Він дав 50 млн гривень з резервного фонду. За рахунок тих грошей нами закуплено 3 сортувальні лінії. Дві з них вже встановлені на полігоні м. Самбора і на полігоні Новояворівська. Також закуплено 8 одиниць спецтехніки: бульдозери, трактори, які працюють зараз на полігонах області. Також на 4 полігонах області, які активно приймали сміття з м. Львова, були проведені певні роботи за рахунок цих грошей.

Більше того, я вам скажу, додатково з природоохоронного обласного фонду ми виділяємо кошти на впорядкування полігонів. Для прикладу, зараз такі роботи вже ведуться і завершуються на полігоні м. Сокаль, де так само дали кошти з обласного природоохоронного фонду на впорядкування даного полігону.

Яка ситуація з незаконним захороненням сміття в області? Чи ведете контроль за несанкціонованими звалищами в області?

Ми боремося з тим. Працюємо по селах, органах місцевого самоврядування, щоб був 100% централізований вивіз відходів.

У Львівський області на сьогодні є до 150 стихійних сміттєзвалищ і в рамках Стратегії поводження з відходами, яку ми розробили і яка діє в області, ми передбачаємо у обласному природоохоронному фонді кошти на ліквідацію таких стихійних сміттєзвалищ.

Наприклад, за річний період спільно з державною екологічною інспекцією було ліквідовано 98 стихійних сміттєзвалищ загальною площею понад 30 гектарів.

І ми надалі передбачаємо кошти в обласному природоохоронному фонді для того, щоб ті сміттєзвалища ліквідовувати.

Яка ситуація з облаштуванням сортувальних ліній в області?

Сортувальні лінії наразі є у Червонограді, Золочеві, Буську, Стрию, Самборі, Новояворівську. Деякі з них знаходяться у приватній власності, але вони стоять біля полігону і сортують сміття, яке їде на полігон.

Сортувальна лінія дозволяє зменшити об’єм сміття приблизно на 30%, перед його захороненням на полігоні.

Яка ситуація з будівництвом сміттєпереробних заводів в області? Коли їх збудують, коли будуть оголошені тендери, чи обрано вже ділянки?

На сьогодні у нас є 100% інвестор, який провів усі свої дослідження по території і заявив, що готовий будувати завод за власні кошти на території земель Новороздільської «Сірки».

Зараз виникає питання як відреагує громада. Тому наша ціль – зустрічі з нею. Тому що громада ще недостатньо освічена у питаннях переробки відходів. Скажу як є, цей процес непростий, тому що багато політичних сил зараз використовують питання сміття для отримання певних бонусів. Нажаль, деколи вони просто збурюють громаду переслідуючи власні політичні амбіції.

Будемо розповідати, пояснювати і виступати гарантом того, що, якщо ми будуємо завод з переробки відходів, то значить він буде відповідати всім екологічним вимогам. Тут треба сказати, що такі заводи з переробки відходів працюють у великих містах та відповідають екологічним нормам.

Наша ціль – побудувати один з таких заводів на території Новороздільської «Сірки» і щоб він міг функціонувати і приймати сміття не тільки з міста Львова, але і з території інших районів.

Крім того, на сьогодні розглядається можливість будівництва заводів сміттєпереробних комплексів у м. Дрогобичі та Червонограді. Там є дві земельні ділянки, якраз в межах міста. Наразі місцева влада визначається з інвесторами.

Коли почнуть дотримуватися еко-закону, який забороняє складування непереробного сміття?

Цей закон набув чинності, але нажаль дійсність інша. Закон говорить про те, що на полігон не повинне заїжджати несортоване сміття. Для цього ми і купляли ці сортувальні лінії. По-перше, щоб зменшити об’єм сміття, яке буде захоронюватись, а по-друге, щоб виконувати вимоги закону аби на полігон заїжджало тільки сортоване сміття.

Ми говоримо про те, що ми до того маємо йти. Наша стратегія, яка є розроблена і затверджена на сесії обласної ради «Стратегії поводження з твердими побутовими відходами у Львівській області на 2017-2022 роки», якраз передбачає, що територія Львівщини буде мати 7 полігонів, які будуть основними і ці полігони мають бути обладнані сортувальними лініями і відповідно те сміття, яке буде захоронюватись, має бути відсортоване і не містити вторсировини.

Нажаль ми повинні розуміти, що не тільки уЛьвівській області, але і в Україні не всі полігони мають сортувальні лінії.

Крім того, ми працюємо над запровадження роздільного збору сміття в населених пунктах області. Вже майже рік така система ефективно запроваджена нами в м. Львові. Однак, якщо ви бачите випадки, коли машина скидає сортоване сміття в одну купу, прошу запам’ятати номер машини перевізника і просто передзвонити нам у Департамент або на гарячу лінію області за номером 112, ми будемо приймати відповідні рішення щодо перевізника, який так робить. Ми дуже жорстко сказали перевізникам, щоб такі випадки не траплялись.

На початках, коли ми тільки запровадили роздільний збір сміття у м. Львові, то такі випадки були, нам телефонували, але на сьогодні з цим уже не стикаємося.

 

категорії
Інтерв'юНовини

Публікації по темі