“Ми маємо створити всі умови, щоб мінімізувати відтік молодих висококваліфікованих кадрів за кордон”, – Олександр Вельбівець

На Черкащині створюють сприятливі умови для розвитку бізнесу.
Джерело: ІА "Вежа"

Президент України 20 листопада 2018 року вручив Олександру Вельбівцю посвідчення голови Черкаської обласної державної адміністрації, подякувавши колишньому очільнику Юрію Ткаченку. Журналіст ІА “Вежа” поспілкувався з новим головою області стосовно перших досягнень та результатів на новій посаді, а також підсумків діяльності області протягом 2018 року.

Якими були ваші перші кроки на посаді очільника області?

Мої першочергові завдання окреслив Президент України під час представлення на посаду голови ОДА: у першу чергу врегулювання правових відносин і початок опалювального сезону в місті Сміла, Черкаської області. По суті, це стало основним предметом уваги всіх центральних телеканалів країни – питання опалювального сезону у місті Сміла звучало щоразу. Справа в тому, що опалювальний сезон там не міг розпочатися через борги теплопостачаючої компанії перед ПАТ “Нафтогаз Україна”.

Лише прямим втручанням Президента України в ситуацію було забезпечено включення газопостачання в місто із поставленим чітким завданням за добу врегулювати документальне оформлення споживання газу. На той момент я ще не був призначений на посаду. Водночас швидкого вирішення проблеми не відбулось, тож після призначення першим завданням, котре мені поставив Президент, стало остаточне врегулювання питання теплопостачання у місті Сміла.

Станом на сьогодні з абсолютною впевненістю можу сказати, що проблему врегульовано: є договори на постачання та транспортування газу, а також на реструктуризацію існуючих боргів, що становлять майже 85,5 мільйонів гривень та були накопичені протягом кількох років.

З якими ще проблемами першочергово зіштовхнулися на новій посаді?

Оскільки область увійшла в опалювальний сезон, постало питання контролю за своєчасністю і правильністю нарахування субсидії. Тут був певний ажіотаж в частині збільшення цін на газ, тому Президент поставив мені завдання захисту людей, особливо соціально-незахищені верстви населення, які потребують допомоги від держави. Окрім того, наголосив слідкувати за тим, щоб не було зволікань із нарахуванням субсидій, безпідставних відмов, аби люди не відчули вимушеного подорожчання газу в Україні на бюджетах їхніх родин.

Моє призначення припало на період завершення поточного календарного та бюджетного року, тобто завершення всіх фінансових розрахунків та підготовка Проекту бюджету на 2019 рік. По суті, багато рутинної роботи, яку необхідно було самостійно провести, оскільки команда попередників вже була звільнена, а жодного заступника я іще не маю. Було велике навантаження, але водночас ми впоралися з завданнями: прийняли бюджет,  розробили Стратегію розвитку дорожнього господарства в області та Програму соціально-економічного розвитку.

Наскільки вдало, на вашу думку, протягом 2018 року були використані кошти державних субвенцій в області та чи залишилися невикористані?

Майже всі кошти були використані на 100%. Є незначні повернення, пов’язані зі здешевленням тендерних процедур, у результаті чого частина коштів залишалася і поверталася до державного бюджету.

Звісно, я не зовсім задоволений порядком використання екологічного фонду, оскільки його освоїли лише на 73,5%. Це говорить про те, що на організаційному рівні протягом календарного року були прорахунки. Є навіть проекти, які мають нульові відсотки реалізації, до прикладу, придбання техніки. Наразі ми з’ясовуємо з яких причин виникла така ситуація, щоб в подальшому не допустити подібного.

Кошти усіх інших фондів виконані практично на 99,8%, тож можу говорити про повне використання державних субвенцій.

Чи вдало, на вашу думку, в області працює медична реформа?

Медична реформа в області триває планомірно. Перший етап її впровадження, особливо реформи сільської медицини, з усіма організаційними моментами успішно завершений.

До прикладу, субвенція з державного бюджету на будівництво медичних амбулаторій, яких у Черкаській області заплановано 23, буде використана в повному обсязі. Станом на сьогодні проведено проектування, експертизи, відбулись тендерні процедури на визначення підрядників, укладено договори. Тож в цілому все те, що згідно календарного плану визначено Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, в області йде без відставань. Головним завдання є ефективний контроль за використанням цього ресурсу  та дотриманням термінів будівництва.

Якщо говорити про укладання договорів населення з лікарями, то маємо 68% укладених договорів. Це означає, що не всі люди наразі усвідомили необхідність підписання декларацій із сімейними лікарями для своєчасного отримання медичних послуг, за які буде проведена оплата Національною службою здоров’я України. Я не скажу, що це найкращий показник, але ми і не відстаємо серед інших областей.

Що стосується місцевого бачення, на третинному рівні надання медичної допомоги, тобто утримання обласної лікарні, дитячої обласної лікарні, онкодиспансеру, кардіоцентру, в нас є гарні зрушення в частині забезпечення медзакладів новим високотехнологічним спеціалізованим обладнанням. Наприклад, у минулому році було придбано для кардіоцентру ангіограф, вартість якого становила 23 мільйони гривень. Ми докладаємо максимум зусиль для того, щоб наші заклади мали сучасне обладнання.

Я вважаю, що область нормальними темпами забезпечує реалізацію медичної реформи. Водночас мешканці вимагають більш відчутних для них змін, однак подібні реформи дають ефект орієнтовно через 3-5 років. Тож ми вже в процесі і досить динамічно в ньому рухаємося.

Ви згадали закупівлю ангіографу, скажіть, наскільки нагальною потребою в області є заміна старого медичного обладнання?

Для прикладу, завдяки ангіографу, який ми придбали для кардіоцентру, рівень смертності пацієнтів, які поступали до цього медичного закладу, зменшився з 30% до 3%. Тобто, хоч таке обладнання й дороговартісне, однак дуже значиме для області.

У минулому році для Черкаської обласної дитячої лікарні, яка є однією з найкращих в Україні, ми придбали комп’ютерний томограф – єдине обладнання такого рівня і категорії складності. По суті, все інше обладнання, необхідне цій лікарні, там вже є наявне, тож можна говорити про достатній рівень комплектації цього медичного закладу.

Цього року плануємо придбати ангіограф для Уманської районної лікарні, комп’ютерний томограф для Черкаської обласної стоматологічної поліклініки та ряд іншого обладнання, зокрема киснево-наркозну систему та генератори до ангіографа в місто Умань.

Цікавить ваше бачення також і стосовно освітньої реформи, зокрема впровадження “Нової української школи” в області.

Освітня реформа станом на сьогодні впроваджується досить непогано, і тут, на відміну від медичної, вже відчутний ефект через окремі програми, такі як “Нова українська школа”, “Інноваційна школа”, “Шкільний автобус”, “Сто відсотків” та цілий ряд власних місцевих програм. Дуже важливо, щоб фінансування таких програм не припинялося.

Реалізацію субвенції ми направили на перепідготовку та навчання педагогів, забезпечення шкіл мультимедійним обладнанням та дидактичними матеріалами, закупівлю нових меблів. При цьому, з останнім виникла проблема, адже підприємства, які сертифіковані на виготовлення парт і стільців для навчальних закладів, виявилися не готовими до масштабних замовлень. І тому замовлення, які здійснювали навчальні заклади, не завжди своєчасно були виконані через завантаженість підприємств. Водночас, парти, які ми придбали досить якісні, з антисколіозними системами, можливістю регулювання рівня нахилу і висоти в залежності від зросту дитини.

Станом на сьогодні забезпечити такими партами необхідно і ще близько 600 класів.

Як ви оцінюєте успіхи реформи децентралізації в області?

Під час проведення виборів голів в об’єднані територіальні громади 23 грудня 2018 року Черкащина була представлена найбільшою кількістю громад: їх було 27 до 26 існуючих на той момент. Відзначу, що рівень усвідомлення людей необхідності подібного об’єднання дуже змінився порівняно з 2015 роком, коли впровадження цієї реформи лише починалося. Наявність вдалих прикладів впровадження реформи децентралізації змінило в мешканців ставлення до реформи.

Однак, не всі утворені громади насправді відповідають тим критерієм, які сьогодні визначені на законодавчому рівні, і в основі яких закладено економічний принцип, що забезпечує сталий розвиток громад. Ряд ОТГ в області мають досить низький рівень власної спроможності, і тому старт їх діяльності був не таким динамічним. В майбутньому їх успіх буде залежати від того, наскільки вони зуміють знайти відповідні джерела наповнення бюджету задля поліпшення ситуації. Такими джерелами надходжень, зокрема, може бути встановлення відсоткової ставки оренди на землю та відсоткових податків від зборів або легалізації ринку праці.

Я взагалі, мабуть, найбільший в області прихильник реформи децентралізації, хоча обіймаючи посаду голови обласної ради часто гостро критикував її там, де щось відбувалося не якісно.

Коли мова йде про децентралізацію, ми повинні демонструвати кращі практики вже існуючих громад тим, хто ще тільки зважується на цей крок.

В області наразі використано 90% коштів дорожнього фонду – досить хороший показник. Однак, що все ж стало на заваді повного використання бюджету?

Знову ж таки, є декілька причин. Насамперед, довге зволікання із визначенням тих об’єктів, на котрі будуть використовувати кошти дорожнього фонду. Такі пропозиції ми збираємо з усіх районів, узагальнюємо та вирішуємо, де є нагальна потреба в ремонті. Водночас зазначу, що певні райони озвучували такі пропозиції об’єктів, вартість ремонту котрих перевищував навіть загальну суму по області. Весь цей процес дещо затягнувся в часі, коли якраз був найбільш сприятливий період з точки зору погодних умов та сезонності виконання робіт. Тож певна частина ресурсу не була використана у зв’язку з неможливістю виконання робіт, через брак часу.

Є також частина коштів, яка не була використана через затримки з проведенням тендерних процедур: невідповідність тендерній документації або відсутність поданих заявок на участь у торгах.

Цього року ми зробили певні висновки і нами попередньо був визначений ресурс та проведений його розподіл по кожному з районів, виходячи з протяжності доріг на цих територіях. Ми разом з керівництвом районів, а саме районними радами, районними державним адміністраціями, головами ОТГ, також з народними депутатами України та депутатами обласної ради, сформували переліки найбільш проблемних ділянки доріг, які потребують першочергового ремонту. В подальшому цей перелік доріг погоджуватиметься в установленому порядку Державним агентством автомобільних доріг  України та Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Плануємо на початку весни, разом із настанням сприятливих погодних умов, розпочати ремонт доріг.

Скажіть, яка ситуація у 2018 року склалася з виплатою заробітних плат та станом безробіття в області?

У порівнянні 9-ти місяців 2017 року до того ж періоду 2018-го, рівень заборгованості заробітних плат скоротився на 40,3%. Безумовно, частина невиплат ще залишається, але це непоганий показник.

Якщо говорити про рівень безробіття, то він на сьогодні в області складає 2% від загальної кількості працездатного населення, яке проживає в області. З них, якщо брати міське і сільське населення, вищий рівень безробіття у сільській місцевості – 2,2%, a 1,8% відповідно в місті.

Як ви оцінюєте інвестиційний клімат на Черкащині?

Якщо говорити про приріст інвестицій, то він не є значним, але, безумовно,у порівнянні до 2017 роком він є. Маємо гарні приклади реалізації окремо взятих проектів підприємств, до прикладу, аграрна компанія “Укравіт”, сума інвестицій склала 7 мільйонів доларів.

Відзначу також селекційно-дослідну станцію в селі Дубіївка, Черкаської області, інвестиційні в котру склали 13,5 мільйонів гривень. Якщо проаналізувати відкрите підприємство з виробництва міцелію для вирощування грибів, то там було створено 28 робочих місць, обсяг інвестицій склав 22 мільйони гривень.

Якщо говорити про капітальні інвестиції, то, в першу чергу, вони були спрямовані у переробну промисловість, друге за обсягами сільське господарство. Переробна промисловість складає 24,3% від загальних капітальних інвестицій, вкладених в область, а загальний приріст інвестицій за звітний період 9 місяців 2018 року у порівнянні з аналогічним періодом 17-го року складає 17%. Тобто є гарна динаміка, яку потрібно зберігати та поліпшувати.

Я маю надію на те, що ті проекти, які сьогодні підготовлено і запропоновано щодо реалізації технопарків у Черкаської області, місцевих невеликих інвестиційних проектів, які могли б бути реалізовані районами та ОТГ, будуть реалізовані із залученням місцевих та зовнішніх інвестицій.

Найголовніше те, щоб ми створювали сприятливі умови для розвитку бізнесу, особливо для тих людей, які не є жителями області, а приїжджають зі східних регіонів або з інших областей. Ми аналізуємо ситуацію і намагаємося створити привабливі з точки зору розвитку бізнесу умови.

На вашу думку, при якій політичній системі діяльність голови ОДА буде найбільш ефективною: при парламентсько-президентській чи виключно при президентській?

У питанні формування політичної системи може бути різне бачення. Як на мене, пряма президентська вертикаль є безумовно простішою формою організації і контролю рівня підпорядкованості та субординації. Водночас Україна сьогодні стоїть на принципах парламентсько-президентської форми правління, які закріплені Конституцією України. Така форма практикується у багатьох європейських країнах. Станом на сьогодні все залежить від того, яким постає рівень комунікації та взаємозв’язків у вирішенні стратегічних завдань для держави, в тому числі на місцевому рівні. Якщо є грамотне поєднання зусиль законодавчої і виконавчої влади або в нашому випадку місцевого самоврядування на місцевому рівні, то це дійсно дає результат: швидке впровадження і краще сприйняття, оскільки представницька влада через органи місцевого самоврядування бере активну участь у прийнятті рішень і їх реалізації на відповідних територіях.

Президент сьогодні заявляє про децентралізаційний процес, тобто передачу повноважень саме місцевому самоврядуванню і делегування цих повноважень. Це вже по суті є чіткими ознаками того, що в країні закріплюється і формується парламентсько-президентська форма правління.

І на останок, над чим ви, як керівник ОДА, будете працювати у 2019 році?

У будь-якому випадку, основним завданням для себе ставлю соціально-економічний розвиток області. Безумовно, є завдання які необхідно вирішувати першочергово, які більш гостро стоять на порядку денному. Є питання, яким постійно потрібно приділяти увагу. Тут найголовніше правильно визначити пріоритети, розподілити фінансовий ресурс, дати відповідні посили для виконавців.

Спільна робота всіх структур має забезпечити якраз створення конкурентного середовища, мінімізацію або взагалі виключення проявів корупції, які станом на сьогодні є найбільшим злом України. На моє переконання, це змінить інтерес бізнесу та громадян до того, чим займається влада, і як наслідок – поверне авторитет та довіру до влади.

Як очільник області я працюватиму над забезпеченням стабільності розвитку області, створенням необхідних умов для того, щоб людина почувала себе захищеною на Черкащині. Окрім того, будемо підтримувати кожного, хто виявлятиме бажання відкрити власну справу чи розвивати вже наявний бізнес на Черкащині.

Маємо створити всі умови, щоб мінімізувати відтік молодих висококваліфікованих кадрів за кордон, а також їх міграцію в межах України, запропонувавши їм гідні умови праці та конкурентну заробітну плату.

Є, безумовно, й ряд пріоритетних проектів, які є перехідними з попередніх періодів, і які треба завершувати прямо зараз, а є ті, які ми лише плануємо розпочинати. Сподіваюся, що і фінансовий ресурс, який ми маємо, і наші організаторські здібності дадуть нам можливість якісно реалізувати усі свої амбітні плани і виконати свої зобов’язання як посадовці перед нашими громадянами.

категорії
Інтерв'юНовини Львівщини

Публікації по темі