«На Львівській митниці діють численні контрабандні схеми під прикриттям правоохоронців усіх рівнів», – Іван Спринський

Ряд громадських активістів Львова вимагають звільнення чинного керівника Львівської митниці ДФС та проведення публічного та прозорого конкурсу з обрання нового керівника.

Ряд громадських активістів Львова вимагають звільнення чинного керівника Львівської митниці ДФС та проведення публічного та прозорого конкурсу з обрання нового керівника. Про корупцію на митниці, контрабандні схеми та проведення прозорого конкурсу на посаду керівника Львівської митниці ДФС журналіст ІА “Вежа” поспілкувався з Іваном Спринським, керівником ГО “Рабів до раю не пускають”.

Ви намагаєтесь системно викривати корупцію на Львівській митниці. Коли ви зацікавились цією темою та з чого усе розпочалось?

Наш інтерес до проблем на митниці виник у 2017 році. Саме тоді Галина Янко вперше підняла питання з приводу гуманітарних вантажів. Ми розуміли, що з 2014 року жодної реформи митниці не відбулось, а корупційні схеми як працювали, так і працюють. У Прокуратурі Львівської області лише «розводили руками» мовляв, вони не можуть жодним чином впливати на ситуацію на митниці.

Власне тоді ми і почали вивчати з допомогою запитів на доступ до публічної інформації, що загалом відбувається, яким чином проходять розмитнення вантажі, в тому числі і гуманітарні, хто в цей момент знаходиться на постах і на змінах, і хто, ймовірно, міг би бути організатором та виконавцем різноманітних корупційних схем.

Члени ГО «Рабів до раю не пускають» займались збором документів орієнтовно від початку листопада 2017 року і десь до березня 2018-го. Згодом до нашої ініціативи долучився Андрій Романчак з ГО «Варта-1», а також ряд інших громадських організацій, серед котрих ГО «Будуємо Україну Разом» та ГО «Українська спілка учасників АТО». Так ми розпочали уже особисто їздити на митні пости, спостерігати як працюють ті чи інші зміни, дивитись як працює митниця на місцях.

Що саме вам вдалось з’ясувати працюючи з документами?

В першу чергу ми побачили невідповідність статків керівників постів, змін, деколи звичайних інспекторів їх заробітній платі. Більшість із них ніколи не займалася ані бізнесом, ані якимись приватними справами. Відповідно абсолютно не зрозуміло, як їм вдалось досягнути такого рівня матеріального достатку працюючи на державній роботі. Часто статки намагають пояснити бізнесом дружини або родичів. Втім наявність низькоприбуткового бізнесу часто не співрозмірна та не пояснює реальне походження статків.

Які результати ваших перших поїздок на митні пости?

В першу чергу ми побачили наявність підозрілих авто на кожному із митних постів. До них підходять інколи інспектори, інколи прикордонники, інколи люди із цих авто заходять самотужки в зону митного контролю. Після чого починала рух та чи інша колона транспортних засобів. З боку Польщі, коли в’їжджають 3-4 мікроавтобуси, водії підходять до цих авто як на звітність чи на якийсь взаєморозрахунок, і вже після того продовжують свій шлях далі.

Ми спостерігали також, що через нашу присутність на митних постах, велика кількість транспортних засобів, котрі їхали до Польщі, розвертались та їхали геть. На наші запитання, чому вони розвертаються, водії відповідали лише невмотивованою агресією.

Можна зробити висновок, що ціла країна – живий організм у вигляді схем. Йдеться не лише про митників, а також про представників відділу «К», прикордонної служби. Без кругової поруки представників різних структур, на наше переконання, жоден вантаж не може проїхати.

Зараз ми, як ініціатива «Рух за людські права», вимагаємо проведення прозорого публічного конкурсу з обрання керівника Львівської митниці: з онлайн-трансляцією, з заслуховування кандидатів не лише на посаду керівника, а також його заступників, керівників постів та змін.

Розкажіть про ваші акції  на Львівській митниці ДФС. Коли відбулись перші акції та який результат?

Ми жодного дня не блокували роботу Львівської митниці ДФС, хоча деякі ЗМІ саме так трактують наші акції. Наші акції носять виключно мирний характер.

Щодо результатів, можу сказати лише те, що в нас є непохитна позиція щодо проведення прозорого конкурсу на керівника Львівської митниці ДФС. Якщо його не відбудеться, акції будуть продовжуватись.

Ми розуміємо, що ніхто не хоче відкривати митницю для людей, відкривати митницю для країни. І в першу чергу не бажають змін та прозорості ті люди, котрі покривають корупційні схеми. Нікому не цікаві зміни на митниці. І якщо говорять, що немає людей котрі покривають корупцію, то як пояснити, що керівник Львівської митниці своєю рукою написав прізвища тих, хто замішаний у схемах? Як тоді пояснити встановлення металевих решіток та Державну службу охорони на вході до Львівської митниці ДФС. Вони закриваються. Вони закриваються, бо і далі вважають митницю своїм власним ТзОВ.

Втім я надалі впевнений, що вдасться досягнути проведення прозорого конкурсу,  як це було із обранням керівника Головного управління ДФС у Львівській області.

Керівник Львівської митниці ДФС Левко Прокіпчук написав заяву на звільнення. Яка доля цієї заяви?

Заяву він написав на початку вересня. Вчора він нам вкотре ствердив, що не вважає цю заяву написаною під тиском. Станом на сьогодні заява залишається досі не розглянутою. Причини – мені не відомі, втім я сподіваюсь на її розгляд. Мені узагалі незрозуміло, з яких причин керівництво ДФС України ігнорує вимогу проведення чесного та прозорого конкурсу. Можливо вони не звикли до публічності, ніколи не проводили прозорих конкурсів на посади керівників, а відтак не готові до змін.

З власних спостережень, яка роль керівників митних постів, керівників змін, у корупційних схемах на митниці?

Я не готовий говорити про те, чи вони контролюють схеми. Мені здається, що більшість з них – лише виконавці. Можливо навіть «залякані» виконавці, що отримують вказівки по вертикалі Львова, чи безпосередньо із Києва. Коли ми, під час прийомних днів, намагаємось поговорити із ними про корупційні схеми на митниці, вони з паралітичним страхом бояться обговорювати будь-що. Станом на сьогодні, на моє суб’єктивне переконання, існує ймовірний зв’язок корупційних схем на митниці із депутатом Верховної Ради Олександром Грановським. Можливо для когось дивний, зате системний збіг.

На Львівщині постійно звітують, що надходження від митних платежів зростають. При цьому зрозуміло, що є певна тіньова складова. Чи хтось озвучував цифри?

Ймовірний обсяг корупційної складової озвучували іноземні видання – сума можливо навіть перевищує річний бюджет України. Втім, в Україні ніхто іще не наважився озвучити приблизну оцінку корупційної складової на митниці, навіть вище керівництво держави.  Ми бачимо, що Прем’єр-міністр вже вкотре після «чорних сотень» декларує боротьбу з контрабандою на митниці. Чи це переділ інтересів чи боротьба, я вважаю, що це лише декларація і більше того – навіть, не політична. Станом на сьогодні структуру митниці в цілому і загалом не відкрили зовсім ні для громадськості, ні для ЗМІ, це перше. Друге – інспекторів на місцях цією закритістю, керівників постів і змін, на мою думку, і Мінфін, і ДФС України схиляє до вчинення злочинів.

Яким саме чином їх схиляють до участі в корупційних схемах?

По-перше, усі ж розуміють, що інспектор не може доїжджати до посту, утримувати себе та сім’ю, виховувати дітей, отримуючи на руки 3800 гривень зарплатні.

По-друге, за рахунок непрозорості структури, а відтак неможливості суспільства захистити цих людей, їх єдина і небезпека, і захист – їх керівництво, представники Служби безпеки України та керівництво ДФС України. Є розуміння, що в разі, якщо звичайний митник наважиться розкрити схеми, назвати прізвища тих хто дає ті чи інші вказівки, то максимум чим це закінчиться – з простих митників зроблять злочинців.

Як приклад можна навести справу Шокало, який був спійманий на спробі дати хабар в розмірі 40 тисяч доларів представнику військової прокуратури. Я так розумію, що в 2016 році Прокіпчук та його заступник Тодощук спільно з Шокало, ймовірно, утворили злочину групу, що вимагала з кожного митного посту щомісячно 500 тисяч доларів. Результатів розслідування досі немає. Натомість ми бачимо затримання митників на хабарях 3-10 тисяч гривень. Це знущання над людьми і лише імітація боротьби з корупцією, або навіть, розправа над тими митниками, що відмовляються виконувати цинічні вказівки керівництва.

Наше головне завдання – публічність. Громадськість повинна пильно контролювати процеси, у тому числі на митниці, та виявляти тих осіб – котрі брешуть. Деколи це будуть і представники ЗМІ, і представники Прокуратури, і представники СБУ, і правоохоронці. Слід логічно дивитись на ситуацію, якщо представники правоохороних органів жодним чином не реагують на факти корупції, ймовірно вони самі є учасникам злочинної групи.

Якщо говорити про ті затримання, які були, чи є реальні вироки суду?

До прикладу Шокало, за спробу дачі хабаря у розмірі 40 тисяч доларів, хоча згодом 30 тисяч невідомо куди зникли, нарахували штраф 8 тисяч гривень. Тобто менше, ніж штраф за водіння авто без права керування. І це при тому, що він давав хабар представнику військової прокуратури.

Які іще епізоди із затриманнями та вироками суду є за останній час?

Це питання, щодо того, чи за останніх три роки хтось із працівників Львівської митниці відбуває покарання за корупцію, ми задали керівнику Львівської митниці та його заступникам. Відповіді ми так і не отримали.

Можна сказати, що вони повністю уникають публічності, закриваючи Митницю як структуру, від суспільства та ЗМІ. Захищаючи тіньові багатомільйонні оборудки, показуючи, що «Подивіться – це ж не ми злодії, хто купив автомобілі по 300 тисяч доларів та будинки по. Це не ми злодії, хто одягається в дорогий одяг по 10 тисяч доларів. Насправді злодії ті, хто попався на хабарі в 3-5 тисяч гривень. Ми активно їх ловимо, та боремось проти них».

Часто ворогами оголошують тих громадян, що керуючись крайньою необхідністю, перевозять дві-три пляшки горілки через кордон, а назад по одному холодильнику. Натомість, виявляється, немає тих «злодіїв», що масово перевозить автомобілі, організувавши схеми, як в минулому на митному пості «Західний». Їх, до слова, станом на сьогодні не притягнуто до відповідальності, хоча завданий державі збиток може складати, ймовірно, понад 70 мільйонів гривень.

Розкажіть докладніше про цю корупційну схему на митному пості «Західний»

Схема полягала в розмитнені автомобілів за заниженою вартістю. До прикладу автомобіль цілий, втім в документах вказують, що він ушкоджений, тим самим занижуючи вартість розмитнення на 50%. Дивним виглядає, коли серед розмитнених автомобілів значний відсоток складають ушкоджені авто, або ж серед розмитнених авто – ушкоджені усі.

Як на вашу думку, які іще схеми діють на митниці, окрім ввезення автомобілів за заниженою вартістю?

Давайте іще коротко про автомобілі. На мою думку, достатньо політичної волі Мінфіну, аби зініціювати «амністію» для всіх автомобілів на іноземній реєстрації, що уже перебувають на території країни, згідно певної процедури ці авто скерувати до територіальних сервісних центрів, де вони пройдуть експертизу, будуть перевірені у міжнародній базі чи не є викраденими. Після того, я думаю ніхто не буде проти розмитнити авто за чесними цінами, сплативши відповідні кошти до бюджету країни. Лише легалізацією, а відтак зменшенням тіньової складової, ми почнемо вирішувати проблему із корупцією на митниці.

Щодо корупційних схем на митниці, варто зрозуміти, що не йдеться про якогось контрабандиста у шкіряній куртці, котрий завантажив вантажівку телевізорів та проїхав з ними через кордон. Насправді, є і внутрішні пости, де згідно тарифікації, на підставі даних іншої країни щодо вартості вантажу, він розмитнюється. Часто ця ціна може не відповідати середньоринковій. В кінцевому результаті товари розмитнюють за заниженими ставками.

Є й багато інших схем ухилення від сплати мита в повному обсязі. Варто задати собі питання, звідки на Львівщині з’являється брендовий одяг. Можливо я помиляюсь, та я не чув про жодне відкриття офіційних дистиб’юторів чи то «Dolce & Gabbana», чи то «KENZO», «Gucci», чи інших топових брендів. На якій підставі цей одяг потрапив до країни?

І на завершення, давайте задумаємось, яким чином, до прикладу наркотики такі як ЛСД, потрапляють з Нідерландів до України. Яким чином, якщо у нас немає контрабанди на митниці, ринок важких наркотиків стабільно функціонує? Особисто ми вважаємо, що це чітко налагодженні канали ввезення, котрі контролюються певними посадовцями.

Чи є результати від діяльності вашої ініціативи, щодо викриття корупційних схем на Митниці?

Протягом двох тижнів ми опублікуємо результати наших розслідувань, щодо причетності конкретних людей, до тих чи інших схем на Митниці. Наші дані базуються окрім іншого на біографічних довідках, на даних з декларацій, та іншому. Згадаємо і тих, що уникали будь-яких зустрічей, та у свій прийомний день втікали на лікарня чи у відпустку.

Також ми плануємо опублікувати інформацію про відомі нам схеми потрапляння певних товарів на територію України, про те як це відбувається. Усе інше – це справа правоохоронних органів. Втім залишатиметься питання, яка буде подальша реакція правоохоронців. В разі їх бездіяльності, я думаю, в суспільства постане питання хто ж кого покриває?

Щодо правоохоронців: патрульна поліція також чергує на митних постах. Чи відобразилась їх присутність на митниці на протидії контрабанді?

Мені здається, для початку Уряд повинен для себе розібратись з якою метою створюється той чи інший правоохоронний орган та які в нього функції, а уже тоді давати такого роду дивні вказівки. Можливо варто окрім патрульної поліції скерувати на митницю НАБУ, САП, нехай усі там сидять. На мою думку, митниця не потребує будь-якої допомоги правоохоронних органів для того, щоб зупинити контрабандні потоки. Приміром щодо побутової техніки. Якщо 10 мікроавтобусів на встановлену норму провозять по 10 телевізорів – це є 100 телевізорів. В кінцевому результаті, за межами митного посту вони ці телевізори везуть на певний склад. Кого нам потрібно притягувати до відповідальності? Чи того, хто везе ті телевізори, чи того, хто пропускає? Чи все ж таки людину, яка організувала, фактично, схему, з одного боку, домовившись з тим, хто має пропустити, а він повинен пропустити, тому що це дозволена законом норма, а з іншої боку, домовившись з тими, хто має на цю норму провозити ті телевізори. Чи це робота поліції? Ні. Це сфера важких економічних злочинів.

Потрібно нарешті надати митниці справжній статус правоохоронного органу, нарешті надати достойні зарплати, усунути можливість тиску інших правоохоронних органів на них. Тобто реформувати митницю на кшталт Німеччини чи інших європейських країн, де ці підрозділи озброєні, володіють власними спецпідрозділами. А вже тоді, коли митниця повноцінно зможе протидіяти контрабанді, контролювати керівництво митниці, щодо законності діяльності та відсутності корупції.

Тобто, а – повинна бути достойна зарплата; б – після того повинна бути відповідальність; в – митниця повинна запрацювати як повноцінний правоохоронний орган як і в інших європейських країнах.

Поліція повинна займатися безпекою громадян, митниця повинна займатися контролем за дотриманням митного законодавства, прикордонники – безпекою кордонів. Це ж чітко прописано в статуті кожної служби. Якщо хтось в Уряді не розбирається і намагається для зайвої прес-конференції чи політичного піару займатись підміною понять – в цивілізованих країнах таке розцінюють як політичний злочин, їх необхідно саджати до в’язниці.

Право поліції перевіряти автомобілі на іноземній реєстрації – це ж, фактично, та сама підміна понять?

Так, митниця має свою базу. В поліції є свої повноваження, які взагалі не пов’язані з митницею. Вибачте, але якого біса туди пхати поліцію? Надайте митниці повноцінний статус правоохоронців, дайте їм свої підрозділи, спец. підрозділи – нехай працюють над пошуком тих, хто організував численні схеми ввезення та розмитнення авто за заниженими ставками.

Те саме стосується численних складів біля Рава-Руської, біля Краківця, біля Смільниці, куди привозять дрібні партії товарів, що перетнули митницю, як в описаному із телевізорами випадку. Завдання не поліції, а окремих підрозділів по боротьбі з організованою економічною злочинністю, знайти тих, хто організував ці склади, хто відповідальний за функціонування таких схем мінімізації митних платежів.

Давайте повернемось до теми прозорого конкурсу на посаду керівника Львівської митниці. В тих умовах, що є на сьогодні, який буде результат від простої зміни обличь на посадах?

В чистому виді – це буде прецедент. Тобто, принаймні в одному випадку, ми матимемо прецедент, коли при обрані керівника відійшли від традиційної практики призначення керівників з Києва. Адже не зрозуміло як можна одночасно декларувати «децентралізацію» та призначати керівників на місця із Києва.

Тобто проведення прозорого конкурсу тут у Львові, не дає жодних гарантій, що в один день через зміни на Львівській митниці, почне змінюватись уся країна. Втім це буде пройдений шлях, з чіткими алгоритмами, що необхідно робити, аби призначення керівників у державні органи відбувався прозоро.

Тобто проведенням прозорого конкурсу на посаду керівника Львівської митниці, ми здобудемо дві перемоги: перше –ми збережемо свою гідність, бо ми не мовчимо; друге – ми створимо прецедент, з чіткими алгоритмами для інших.

категорії
Інтерв'юНовини Львівщини

Публікації по темі