«Український ринок коміксів лише розпочав свій шлях», – Богдан Кордоба

Частка українських коміксів на вітчизняному ринку майже 50%.

Останніми роками український ринок коміксів стрімко розвивається. Про те, які теми цікавлять українців та скільки коштує видати графічний роман розповів Богдан Кордоба – один із засновників Української асамблеї коміксів.

Як за останні роки змінюється попит на комікси?

Зараз попит на комікси в Україні значно росте. Ми можемо це бачити по кількості видань. Іще декілька років тому можна було очікувати 2-4 комікси на рік, то лише від вересня 2018 року до кінця жовтня вийшло 5 нових українських коміксів. До нового року українські видавці планують видати іще майже 20 нових робіт. Йдеться як про переклади, так і про власні продукти. Є видавництва, які взяли курс винятково на купівлю ліцензій Marvel, DC, Vertigo, Dark Horse, Image Comics, тощо. Інші працюють над роботами українських художників.

У вересні цього року відбувся перший масштабний Comicon Ukraine, де лише в комік-зоні було приблизно двадцять тисяч людей. І люди в переважній більшості цікавилися саме українськими проектами.

Відтак ми бачимо на сьогодні процес зародження українського ринку коміксів.

Втім комікси для України абсолютно не нове явище. Вони існують в Україні ще з 1956 року. Це і «Червоний перець», і «Перченятко», які були намальовані повністю коміксово, зокрема живою легендою, яку не можна не згадати є Анатолій Василенко. Проте Росія приписала всі заслуги СРСР собі.

Роль українців у жанрі коміксів неможливо неоцінити. Ми свого часу доклалися до американської машини коміксів. До прикладу, автор спайдермена за походженням українець, його батьки з Одеси. Якщо ви глянете на прізвища авторів DC чи Marvel, то добра частка їх має українське походження.

Яка аудиторія в Україні цікавиться коміксами?

Поширена думка, яку зараз намагається змінити уся комікс-спільнота, – це твердження, що комікси – продукт для дітей. Зовсім ні. Їх створюють в тому числі й для дорослих.

Ось нещодавно видавництво «Видавництво» оприлюднило «Персиполіс». Це – доросла історія, де героїня переживає з народження революцію в Ірані. До прикладу є «Mouse», який отримав Пулітцерівську премію. В основі коміксу історія нацистської Німеччини, де образи людей перенесені на мишей. Також є чимало серйозних українських продуктів, зокрема «Хроніки Аптауна», про сімох месників та журналіста, які борються з корупцією. Остання забрала у кожного з них щось дуже важливе: сім’ю, перспективи тощо.

Не можу не згадати «Даогопак» – один з коміксів, що запустив реінкарнацію нашого ринку. Його метою стало розповісти всьому світу про козака, пояснити, чому він крутий, і зовсім не гірший від самурая.

Богдан Кордоба

Так, безперечно, є й дитячі продукти: «Гільда і троль», «Бубл», бельгійські комікси, тощо.

В цілому аудиторія коміксів від 13-14 років і десь до 35 років. Фактично цільова аудиторія українського ринку коміксів, яка дійсно живе цим продуктом, щотижня цікавиться і полює за новинками – це люди від 23 до 35 років.

І скільки є таких стабільних читачів?

За моїми підрахунками в Україні є не менше дев’яти справді відомих комікс-магазинів. Також зараз відкриваються нові комікс-видавництва, ростуть як гриби після дощу. Я вважаю, що в української комікс-спільноти є щонайменше 7 тисяч стабільних читачів. Тобто це люди, які регулярно щомісяця готові платити гроші за комікс-новинки.

Які теми цікавлять українських читачів?

Звісно, хочеться супергероїки, хочеться торкнутися американського світу, але українські споживачі тягнуться до тематики і стилю, які їм ближчі. Вітчизняний читач полюбляє комікси українського виробництва або європейського.

Українці не шукають супергероїв, вони хочуть побачити реальне життя, справжніх персон.

Скільки коштують комікси в Україні?

Ціна на сингл старує від 50 до 100 грн, графічні романи в твердій палітурці, яким надають перевагу українські читачі коштують від 150 гривень. Звісно, як дешевші, так і значно дорожчі. Ціноутворення залежить в першу чергу від походження продукту. Якщо це переклад, то він може бути дешевшим за рахунок того, що видавець менше витрачає на рекламу. Український продукт дорожчий за самим виробництвом. Відповідно кінцевий продукт теж має більшу ціну.

Як формується ціна на комікс? Від чого вона залежить?

В нас чомусь більшість людей вважає, що ціна на комікс – це ціна на авторське право та поліграфію. Але вартість так не утворюється.

Якщо це оригінал – то це ціна самого сценарію, роботи художника, або декількох, потрібен редактор, який іноді виконує й роль коректора. Є людина, яка слідкує за версткою. І ось ми ще навіть не дійшли до поліграфії, а вже вклали чимало коштів лише в робочий час.

Також фактор, який не враховують покупці, коли мова йде про ціноутворення – це реклама. Кожне видавництво вкладає кошти у популяризацію свого продукту. Окей, якщо ви випускаєте Бетмена, то всі знають, хто він такий. А якщо я їм скажу про комікс «Троє проти зла»? Яка картина буде в них в голові? А для того, аби в голові людей виникало потрібне зображення видавництво наймає окрему людину, яка буде займатися промоцією конкретно цього коміксу.

Також видавцю треба пам’ятати про вартість магазину та про те, що самому треба залишитися у виграші.

Тому вітчизняні комікси й виходять дорожчими, бо все малюють з нуля.

“Даогопак”

Скільки коштує видати один серйозний графічний роман?

Якщо брати до уваги тривалість робіт, то один графічний роман, не періодика, а серйозне видання, займе не менше, ніж півроку. Ці півроку потрібно утримувати вищезгаданих працівників. Коштує це по-різному, звісно, в середньому на видання одного графічного роману з нуля треба 2.5-3 тисячі доларів.

Здебільшого, українська продукція виходить тиражем у дві тисячі примірників. Якщо потрібно – додруковують ще. Але ніхто не готовий наразі одразу видати 10 тисяч, це ризик. Навіть якби хотілося, відповідні ресурси, а це 700-800 тисяч гривень, дістати важко, це – колосальні кошти.

Наскільки український ринок, за Вашою оцінкою, позаду світового?

Я вважаю трохи помилковим порівнювати нас зі світовими тенденціями ринку коміксів. Ми не далеко і не близько. Наш ринок лише встає на ноги. У нього було лише 2-3 роки свідомого, а інтенсивного – лише один, останній. Часто люди хочуть, щоб ми за цей один рік зробили те, що Америка за 100 років.

Україна обрала свій власний шлях у розвитку жанру коміксів. Якщо все ж відповідати на це запитання, то наш ринок, напевно, на років 30 позаду. Чесно кажучи, мені ситуація в Україні дуже нагадує те, що було колись в США. Втім зараз ринок коміксів розвиватиметься значно швидше завдяки можливостям обміну інформацією. Тепер вже не треба чекати по 4 місяці на лист-відповідь. Я думаю, за років 3-5 український комікс-ринок стане стабільним і матиме абсолютно унікальні та вагомі напрацювання.

категорії
Інтерв'юНовини Львівщини

Публікації по темі