Якісні дороги – запорука розвитку регіону, – Роман Демчина

Про дорожнє господарство, експлуатаційне утримання доріг та проблеми галузі журналісту ІА «Вежа» розповів Роман Демчина, керівник ПП «Рома». 

Якісні дороги – запорука розвитку будь-якого регіону, його туристичного потенціалу, інвестиційної привабливості тощо. І якщо іще декілька років тому в Україні було поширене явище ямкового ремонту, а стан доріг залишав бажати кращого, то сьогодні якість експлуатаційного утримання доріг змінюється на краще. Про дорожнє господарство, експлуатаційне утримання доріг та проблеми галузі журналісту ІА «Вежа» розповів Роман Демчина, керівник ПП «Рома». 

Розкажіть, чому Ви вирішили переорієнтувати сферу діяльності ПП «Рома»: з виготовлення залізобетонних конструкцій, бруківки тощо до будівництва та обслуговування доріг.

Якось я взимку став свідком жахливого ДТП, причиною котрого стала, в більшій мірі, неналежно прибрана від снігу та льоду дорога. Мене вразила ця подія та наштовхнула на думку те, що можна займатись експлуатаційним утриманням доріг. Я розумів, що я можу бути корисним людям, можу зробити краще і почав вже роздумувати, що треба для того, щоб розвивати підприємство в цьому напрямку.

Власне з цього і розпочинається історія компанії, яка будує та обслуговує дороги. Спершу ми займались прибиранням доріг виконуючи роботи на умовах субпідряду з облавтодором. Уже п’ять років ми самостійно беремо участь в тендерах щодо експлуатаційного утримання доріг та перемагаємо в них.

На сьогодні ми обслуговуємо 420 кілометрів державних доріг, зокрема автодорогу Львів-Радехів-Луцьк в межах Львівської області, Львів-Рава-Руська, Жовква-Червоноград-Ковель у межах Львівської області, Львів-Краківець. Окрім того, ми займаємось обслуговуванням доріг місцевого значення в межах Жовківського району.

Звичайно, для обслуговування доріг необхідна велика кількість техніки. Це не лише спецтехніка для прибирання снігу та посипання доріг піском, а також і спецтехніка для покосу трав, різні типи дорожніх фрез, асфальтовкладальну техніку, катки, і звичайно власний асфальтний завод. Усю техніку ми купували у кредит, частина котрих уже сплачена.

Усі ми пам’ятаємо популярність ямкових ремонтів доріг в нашій країні. Ваша компанія під час експлуатаційного утримання доріг проводить ремонт дорожнього полотна так званими картами. В чому його перевага?

Спершу ми також займались ямковим ремонтом дорожнього полотна. Але це тимчасове рішення, котре лише на короткий час дає змогу водіям безпечно пересуватись дорогою. Ми побачили, що такий ямковий ремонт не дає жодного тривалого ефекту.

Відтак наша компанія відмовилась від ямкового ремонту на користь ремонту дорожнього полотна картами. За такого ремонту пошкоджений, розтрісканий шар асфальту зрізається повністю, а на його місці вкладають повністю новий шар асфальту. Якщо брати за приклад дорогу Львів-Рава-Руська Р-40, її протяжність близько 30 кілометрів. Якщо враховувати, що собівартість одного кілометру дороги близько 4 млн гривень, повний ремонт дорожнього полотна коштуватиме 120 мільйонів гривень – це суттєва сума і відшукати її в бюджеті для ремонту дороги не просто. Натомість якісний ремонт картами дозволяє протягом трьох, чотирьох чи п’яти років, поступово ремонтувати проблемні ділянки. Людям комфортніше пересуватись автодорогою, а нам залишатиметься пізніше лише з’єднати ці відремонтовані картами ділянки між собою та вкласти верхній робочий шар дороги. І така дорога прослужить щонайменше 5-10 років.

Варто сказати, для того, аби ми могли проводити якісний ремонт полотна дорожніми картами, компанії довелось придбати в кредит дорожню фрезу та асфальтовкладач.

На сьогодні ми забезпеченні всією необхідною технікою та можемо проводити ремонти будь-якої складності. Нам не потрібно брати жодних компаній на умовах договору-субпідряду для виконання тих чи інших робіт. Таке може стосуватись лише ремонту чи будівництва мостів та тунелів.

Ви зазначили, що п’ять років компанія самостійно бере участь та перемагає у тендерах. Як, на вашу думку, вплинуло запровадження порталу Prozorro на сферу державних закупівель, зокрема в будівельній галузі?

Спершу, варто зазначити, раніше визначення підрядника для проведення тих чи інших робіт часто містило корупційну складову. Відповідним, напевно, був і результат цих державних закупівель. На сьогодні усі учасники ринку можуть на рівних умовах брати участь у тендерах, а відтак, якщо підрядник відповідає усім вимогам, має необхідну техніку та ліцензії – перемагає в тендері та отримує замовлення.

Також важливо, Prozorro дозволяє знизити вартість робіт від заявленої. Інколи зниження ціни може сягати 20-30%. А це економія бюджетних коштів.

Але не варто забувати про якість. Усе можна зробити дешево, в тому числі і ремонт дороги, але чи на довго її вистачить. Відтак під час проведення тендерів щодо експлуатаційного утримання або капітального ремонту доріг, повинні бути чіткі вимоги щодо якості як матеріалів, так і високі вимоги до технологічних процесів під час проведення робіт.

Ми уже розмовляли про техніку, але будь-яка техніка без грамотних працівників не варта нічого. Розкажіть про персонал компанії.

На сьогоднішній день у нас працює близько 180 працівників. Середня заробітна плата на підприємстві 12 тисяч гривень. Звичайно, усі кошти виплачуємо офіційно та сплачуємо податки в повному обсязі.

Чимало уваги ми приділяємо розвитку наших працівників, інвестуючи кошти в підвищення кваліфікації, зокрема відправляємо їх на навчання за кордон. Важливо розуміти, що в Україні, на жаль, відсутні будь-які професійні технічні училища, що готували б автогрейдеристів чи асфальтовкладальників. Відповідно існує і брак кваліфікованих кадрів на ринку праці.

Потрібно дати належне компаніям-дилерам, що займаються продажем спецтехніки, котрі за додаткову плату готові проводити навчання працівників роботі з відповідним обладнанням, організовувати закордонне навчання. Відтак, замовляючи в них навчання для наших працівників, ми не лише інвестуємо кошти в людей, а також покращуємо якість робіт, якість доріг, котрі ми обслуговуємо.

Іще одна проблема полягає у тому, що наша компанія проводить свою діяльність у прикордонних районах. Всього лиш за 30 кілометрів від місця проживання, за ту ж роботу, людина може отримувати 1-2 тисячі євро. І тут ми змушені конкурувати за кожного працівника, кожного спеціаліста.

Ваша компанія ПП «Рома» зареєстрована у місті Рава-Руська, Жовківського району. Розкажіть про податки, що сплачує ваше підприємство до бюджету.

За 2018 рік ми сплатили близько 7 мільйонів гривень податків. З них близько 800 тисяч гривень було сплачено до бюджету міста Рава-Руська.

Але наголошу, що неважливо скільки підприємство сплачує коштів. Важливо, аби усі сплачені податки були раціонально використанні громадами: чи на будівництво, чи на освіту, чи на медицину, чи на культуру. І це не лише моє бачення, це вимога усіх великих платників податків.

Ви уже зазначали, що компанія придбала чимало техніки. На жаль, в Україні відсутнє виробництво відповідної спецтехніки для будівництва доріг, а значить болючим питанням для вас є ставка мита під час ввезення іноземної техніки?

Я підтримую твердження, що необхідно підтримувати вітчизняного виробника, купуючи українське. Втім, на жаль, в Україні лише один виробник вантажних автомобілів – КРАЗ. Вартість їх техніки співрозмірна, а інколи вища, за вартість якісної іноземної техніки. Водночас довговічність та якість вітчизняних вантажних авто – залишає бажати кращого.

При цьому, привезти техніку з Європи можна лише ту, котра відповідає екологічному стандарту ЄВРО-5. Хоча вітчизняні вантажні авто не відповідають цьому стандарту, тобто в Україні ніхто не виготовляє вантажні авто згаданого раніше екологічного стандарту ЄВРО-5.

Що це означає для підприємств? Ми змушені купувати спецтехніку, котра значно більше коштує та значно дорожча в обслуговувані. Відтак зростає і вартість обслуговування та експлуатаційного утримання доріг із застосуванням такої техніки.

На моє переконання, держава повинна знизити вимоги до спецтехніки у будівельній галузі. Це сприятиме зниженню собівартості робіт, за рахунок зниження вартості експлуатації такої техніки. А щодо спецтехніки котру не виготовляють в Україні – варто значно знизити, або ж встановити нульову ставку мита.

На сьогодні ж підприємства змушені купувати техніку після сплати усіх податків та митних платежів, вартість котрої зростає на 40% у порівнянні з її вартістю за кордоном. А це достатньо сильно гальмує бізнес у будівельній галузі в Україні.

Займаючись експлуатаційним утриманням, як ви самі оцінюєте якість українських доріг та доріг в Жовківському та Яворівському районах?

Дорога як живий організм: вона народжується та старіє. Говорячи про дороги в Яворівському та Жовківському районах, за 30 років незалежності України дороги тут ніхто не ремонтував. Проводився якийсь ямковий ремонт, та й усе. Лише в рамках підготовки до ЄВРО-2012 в районі проводили ремонт доріг, та й те поспіхом. Звідси і наслідок – дороги потребують ремонту.

На тих дорогах та ділянках доріг, котрі наше підприємство обслуговує, ми проводимо ремонт проблемних ділянок: замінюємо пошкоджене дорожнє полотно та вкладаємо нове асфальтне покриття.

Усі ми розуміємо, що без доріг не буде туризму. Як, на вашу думку, якісні дороги сприяють розвитку туризму та інших галузей?

Розповім реальний випадок. Продавали в одному із сіл Жовківського району будинок за 10 тисяч доларів. Після того, як ПП «Рома» відремонтувало клаптик дороги до села, лише 2-2,5 кілометри, у селі відразу ж почали продавати будинки на декілька тисяч дорожче. Якісна дорога до міста чи села впливає на все: на вартість нерухомості, на можливості розвитку, надає нове дихання громаді.

Те ж саме стосується туризму. Якщо є якісна дорога, туристи можуть безперешкодно дістатись того чи іншого замку, музею тощо.

Уряд повідомив, що невдовзі буде озвучена програма розвитку регіональних доріг. В тому числі було зазначено, що регіональні дороги будуватимуть із застосуванням бетонного та асфальтобетонного покриття. Як, на вашу думку, чи буде правильним такий крок?

Якщо говорити про експлуатаційне утримання доріг, проводити ремонт із застосуванням бетону – практично неможливо. Ремонт картами можна проводити із частковим перекриттям руху, в той час, як ремонт доріг із застосуванням бетону або асфальтобетону потребує повного перекриття руху на 21 день.

Будувати дороги з бетону та асфальтобетону доцільно, коли йде мова про будівництво нових доріг. Це буде актуально для припортових зон, у великих промислових районах, де є інтенсивні контейнерні та вантажні перевезення.

Але, беззаперечно, питання розвитку регіональних доріг варто розглядати на загальнодержавному рівні, шукати ті шляхи фінансування та ті технологічні рішення, що дозволять в максимально короткий термін об’єднати українські міста та села якісними дорогами.

Ви згадали про вантажні та контейнерні перевезення. Варто зазначити, Україна має значний потенціал як транспортний коридор між Азією та Європою. Водночас у нас запроваджені обмеження на рух вантажного транспорту за певних температурних режимів, що впливає на перевезення вантажів.

Запровадження теплового режиму – правильне рішення. Уже при температурі 20-28 градусів асфальт змінює свою структуру, відтак великогабаритний транспорт легко його руйнує. Водночас дороги, котрі збудовані за останніх п’ять років із застосуванням новітніх технологій, зокрема додаванням до асфальту певних домішок, є більш міцними та не страждають від високих температур.

Відтак разом із будівництвом нових доріг з європейським рівнем якості, у нас зникне необхідність обмежувати рух вантажівок.

Втім, варто подбати і про альтернативу. До міста Рава-Руська прокладена євроколія. Тут є достатня площа та можливості для організації «сухого порту», де відбуватиметься перевантаження вантажних потягів з України, на вагони, що зможуть рухатись далі до Європи. Таке логістичне рішення може значно збільшити вантажоперевезення залізницею, водночас розвантаживши дороги області.

На завершення, як, на ваш погляд, можна стимулювати розвиток вітчизняних підприємств, зокрема і в сфері обслуговування доріг?

Головним чином, це зміни у податковому законодавстві. Будівництво та обслуговування доріг – ті галузі, що критично потребують значних інвестицій в техніку та інвестицій в персонал. Запровадження податку на виведений капітал сприятиме зростанню обсягів інвестицій у власний розвиток: купівлі нової техніки, запровадженню в роботі сучасних технологій, навчанню та підвищенню кваліфікації працівників підприємств.

Звичайно ж необхідна лібералізація митного законодавства, аби сприяти технічному переоснащенню вітчизняних підприємств. Я уже згадував раніше про ті складнощі, з котрими стикається підприємство, купуючи іноземну спецтехніку. Високі митні платежі лише гальмують процес оновлення наших підприємств.

А також чесний та прозорий ринок у сфері державних закупівель. Ми маємо гарні результати, котрих вдалось досягнути після запровадження Prozorro. Ці успіхи варто закріпити та в подальшому покращувати.

категорії
Інтерв'юНовини Львівщини

Публікації по темі