Транспортна еволюція у Львові: коли в місті запрацює електронний квиток?             

На сьогодні у транспорті запроваджують систему безготівкового розрахунку, котру часто плутають з електронним квитком.

Систему електронного квитка у Львові планують в тестовому режимі запустити у вересні 2019 року. Планується, що Е-квиток діятиме на усі види громадського транспорту. Поповнювати картку можна буде через Інтернет або мобільний додаток. У контролерів будуть валідатори, які зчитуватимуть з карток дані.

Втім на сьогодні у транспорті запроваджують систему безготівкового розрахунку, що дозволяє оплатити квиток банківською карткою. Громадяни часто плутають різницю між цими двома принципово різними системами.

Ще 17 листопада 2016 року у Львові підписали угоду щодо кредитного фінансування проекту автоматизованої системи оплати проїзду у громадському транспорті. Місто отримало від Європейського банку реконструкції та розвитку 10 млн євро на впровадження електронного квитка. Термін кредиту – 13 років з пільговим періодом 3 роки після підписання кредитного договору. Загальна вартість проекту складає 11,2 млн євро.

Планується, що е-квиток на один рік коштуватиме приблизно 500грн, а одноразова поїздка обійдеться у 5грн. Завдяки е-квиткам – пасажири не передаватимуть за проїзд ланцюжковою схемою. Впровадження єдиного е-квитка для усіх видів міського транспорту контролюватиме водіїв, які порушують закон, «чорні касові схеми» підуть у минуле.

Купити «Леокарт», саме таку назву отримав е-квиток, можна буде у кіосках на зупинках, поштових відділеннях, у спеціальних терміналах, або в інформаційних центрах. Будуть і одноразові паперові квитки  – на проїзд тривалістю у 60 хвилин.

У Львові також планують відкрити спеціальний центр, який буде обслуговувати власників таких карток. Цей центр буде здійснювати підтримку оперативної та програмної частини і виконуватиме диспетчеризацію. Функції оператора оплати проїзду виконуватиме ЛКП «Львівавтодор».

Допоки єдина електронна система проїзду у міському транспорті залишається обіцянкою чиновників Львівської міської ради, у трамваях і тролейбусах подекуди впроваджують системи безготівкового розрахунку. З 2017-го року у Львові можна оплатити проїзд через смартфон у всьому електротранспорті за допомогою додатку «Privat24». Для цього достатньо зісканувати спеціальний QR-код.

У трамваях також впровадили технологію безконтактної оплати «Mastercard». Станом на сьогодні, більше, ніж 10 таких терміналів вже встановлено у нових трамваях «Електрон», що курсують за маршрутами № 8, 9 та 1. Вартість одиного валідатора, який підтримує «MasterCard» становить 30 тис грн. Натомість пасажирам зручніше розраховуватись готівкою, а «чорні касові схеми» продовжують існувати.

Громадський активіст Антон Лягушкин у своєму пості на фейсбук запевнив, що «Впровадження е-квитка без належної підготовки рухомого складу приводитиме до частих поломок валідаторів, у тому числі через нестабільність напруги в бортовій низьковольтній мережі. Низьковольтна мережа трамваїв у 1970-х не розроблялася для живлення чутливих електронних пристроїв, адже система керуванням вагоном електро-механічна і пілот-мотору, який крутить хрестовину прискорювача не так вже й страшно, що замість 24В на нього подається 30 і більше. Вже давно потрібно було під час ремонту трамваїв і тролейбусів прокладати нові лінії живлення і сигнальні для валідаторів, як це робили у Тернополі. А як же все-таки в Європі? У Європі навели порядок із технічним станом трамваїв, тролейбусів та автобусів задовго до впровадження е-квитка. Трамваї і тролейбуси модернізували, встановивши статичні перетворювачі із стабільною вихідною напругою, модернізували систему енергогосподарства», – зазначає він.

Зі свого боку начальник відділу інформації і зв’язків з громадськістю ЛКП «Львівелектротранс» Іван Бондар заявив, що «ми завжди ставимо електричні запобіжники, які зберігають термінали від можливих стрибків напруги у старих вагонах».

Використання єдиної автоматизованої системи оплати за проїзд у громадському транспорті допоможе уникнути деяких незручностей, які виникають у пасажирів. Завдяки таким нововведенням, зменшується необхідність користуватися готівкою. Електронну картку для оплати проїзду використовуватимуть на усіх видах та маршрутах громадського транспорту. І що найголовніше, е-квитки даватимуть можливість безкоштовно здійснювати пересадки на усі види транспорту протягом 60 хвилин.

Як зазначає Святослав Товстига, керівник ГО «За якісний транспорт», використання автоматизованої системи оплати проїзду вирішить наступні із проблем:

«Організаційні проблеми. Після запровадження системи, у всіх транспортних засобах, буде встановлено  спеціальне обладнання, а саме: бортовий комп’ютер і gps-трекер. Дане обладнання  дозволить нам контролювати місце і стан транспортного засобу. Що  в свою чергу дозволить оптимізувати маршрутну мережу, кількість транспортних засобів на маршруті а  також оперативно змінювати кількість транспортних засобів від потреби завантаженості на маршруті і об’єктивно оцінювати якісні критерії надання послуги із  перевезення пасажирів.

Безпекові проблеми. Встановлення в транспортний засіб бортового комп’ютера і  GPS-трекера, дозволить  створити умови для покращення безпеки перевезень. За рахунок появи можливості контролю: часу роботи водія, швидкісного режиму, моторесурсу  транспортного засобу, можна буде виявити недоліки порушення роботи водіїв, служби технічного контролю і усунути їх.

Економічні проблеми. Встановлення в транспортному засобі автоматизованої системи оплати вирішить проблему необлікованої готівки, яка виникає за рахунок недосконалого законодавства, яке дозволяє водіям  не видавати документ, що засвідчує оплату проїзду, що  в свою чергу утворює у водія «тіньову» готівку.

Також цим буде вирішена проблема нерівномірного розподілу компенсації за  перевезення пільгових категорій, що  виникла через відсутність реального обліку кількості проїзду пільговими категоріями громадян. Це породило тіньові механізми розподілу цих коштів між надавачами послуг, щодо перевезення пасажирів.

Окрім того вирішується проблема із нерівномірним розподілом пасажиропотоків в громадському транспорті, який створений через відсутність  можливості обирати оптимальний маршрут за принципом однієї оплати без обмеження кількості пересадок на інші транспортні засоби», – зазначає Святослав Товстига.

Нагадаємо, раніше Верховна Рада ухвалила законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду у міському пасажирському транспорті».

категорії
Суспільство

Публікації по темі