Вчора, 24 липня, у будівлі Львівської міської ради, відбулась публічна дискусія: чи потрібно будувати багаторівневий підземний паркінг на площі біля Львівського національного університету ім. Івана Франка.
Головний архітектор Львова вже втретє, завчасно, покидає публічні дискусії між громадою міста, працівниками Львівського національного університету і екологами, які щоразу переконують усіх у міській раді, що зведення багаторівневого підземного паркінгу в історичній частині міста – це порушення природо-охоронного законодавства.
Згідно з проектом будівництва, передбачено зрізати 54 дерева, які розташовані у партерній частині парку імені Івана Франка, який у 1998 році був занесений до Списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО.
У 1999 році корпорація McDonald’s вже намагалась отримати дозвіл на розміщення ресторану своєї мережі з паркомісцями на території парку. В кінцевому результаті міською адміністрацією проект було відкинуто.
«Ні однорівневний, ні багаторівневий, ми не будемо торгуватися кількістю паркомісць. Порушується закон, бо це об’єкт природо-заповідного фонду, де не можна вести ніяких робіт. Це кримінальна відповідальність. А зрізання десятків дерев, задля побудови цього паркінгу – це знищення легенів центру Львова. Вода буде збиратися, парк загине, це неприпустимо. До того ж, це історичне місце, яке є важливим для українського державотворення. Ми не проти паркінгів та інновацій, ми проти саме цього вибору місця для підземного паркінгу», – зауважили офіційні представники університету.
Головний архітектор Львова, на противагу опонентам, зазначив, що Львівська міська рада керується ухвалою сесії 2010 року щодо будівництва паркінгів.
«Ми нікому не збираємося нав’язувати свою думку, але ми керуємося ухвалою сесії 2010 року щодо будівництва паркінгів. Цікаво, що до Євро-2012 ніхто не протестував проти паркінгу на цій території. Однозначно, що при затвердженні і погодженні такого будівництва, потрібно буде винесення рішення на розгляд Верховної Ради та Міністерства екології, щоб врахувати всі юридичні нюанси. Моя особиста позиція, що у центрі міста паркінги не потрібні, однак за умови, коли є достатньо паркінгів при в’їзді у центральну частину міста, звідки люди мають можливість пересідати на велосипед і їхати, куди їм потрібно», – сказав Юліан Чаплінський.
Громада міста розпочала пропонувати альтернативні варіанти архітектору, де можна було б звести підземний або навіть багаторівневий паркінг, без порушення закону: на вул. Вітовського, Шевченка, Чорновола чи бодай на вул. Стрийській.
Натомість головний архітектор відхилив пропозиції. На запитання, чому не збудували паркінг на вул. Вороного, де тепер будуватимуть багатоповерховий готель, Чаплінський відповів: «Законодавчо не можна було, бо заборонено будувати такі паркінги на відстані менше 15 метрів від житлових будинків».
Також розпочалась дискусія про те, чи взагалі фізично можна збудувати на площі перед головним корпусом Львівського національного університету підземний паркінг.
Головний архітектор Львова запевнив, що можна, мовляв, Геотехнічний інститут провадив дослідження і дав позитивний висновок. Водночас він наголосив, що у багатьох європейських містах, таких як Берлін, Лейпциг, які були у подібних ситуаціях, такі проекти успішно реалізували.
Натомість університетська спільнота наголосила, що за висновками експертів будівництво підземного паркінгу там не рекомендується, через ризики підземних напірних вод, які там пролягають.
Юліан Чаплінський зазначив, що готовий публічно відмовитись від ідеї побудови багаторівневого паркінгу тільки у тому випадку, якщо усі мешканці міста їздитимуть більше на велосипедах.
«Я пропоную між міськрадою та університетом, залізницею, залізничною лікарнею і управлінням поліції домовитися: ми не їздимо на роботу на автомобілі. І ми зробимо пішохідною зону від площі Григоренка до готелю «Дністер». І не треба паркінгу. Будуть їздити тільки на велосипедах», – наголосив Юліан Чаплінський.
Згодом після дискусії, яка швидко переросла у суперечку, Чаплінський покинув приміщення.
«Я не думаю, що підземний однорівневий паркінг суттєво врятує ситуацію з місцями для паркування. Туди зможуть заїхати приблизно 200 машин. Натомість, за прогнозами Львівавтодору, місця потрібні для 7200 авто», – висловився завідувач кафедри екологічної та інженерної геології і гідрогеології геологічного факультету Петро Волошин.
Наприкінці дискусії, проректор з науково-педагогічної роботи Львівського національного університету Ярослав Гарасим підбив підсумки зустрічі: «Ви на початку сказали, що наша дискусія мала б випрацювати спільне бачення. Але Чаплінський слухає себе коханого і йде. Це вже втретє. Хочу сказати категорично: Львівський національний університет проти паркінгу».