“Купувати у кого зручно” або як спекулюють на допорогових закупівлях

На подібних торгах можна з легкістю спекулювати.

Сьогодні так звані “допорогові закупівлі” є популярними у проведенні в основному серед державних замовників. Водночас, як показує практика, відсутність відкритої інформації у Prozorro дає більшу змогу спекулювання на таких торгах.

Про це розповів Мирослав Сімка, керівник Центрів компетенцій DoZorro та ProZorro на Львівщині, голова правління Центру Громадського Моніторингу та Досліджень під час бізнес-воркшопу “ProZorro: Чесна розмова про тендери”.

За його словами, сьогодні “допорогові закупівлі” є популярними у проведенні серед державних замовників. При цьому, на подібних торгах можна з легкістю спекулювати, оскільки відсутні чіткі норми, які б урегульовували проведення таких тендерних процедур.

«Стосовно допорогових закупівель: вони є двох типів. Одні допорогові закупівлі це таке “дике поле”, тобто які регламентовані умовним наказом умовної структури, якої вже давно немає. Хтось керується цим наказом, беруть до уваги цю процедуру. Навряд чи там можна щось комусь буде довести, тому що у допорогових закупівлях, якщо немає окремого документу, який регламентує порядок проведення тендеру, фактично вам захистити себе дуже складно”, – пояснює Мирослав Сімка.

Іншим типом закупівні він вважає проведення вже більш цивілізованих “допорогових закупівель”, тобто тих, які мають локальний нормативний документ. “У нас були ситуації, коли купували вітальні рамки в Івано-Франківську для того, щоб міський голова підписував вітання. Поки на рівень заступника чи виконавчого комітету питання не було піднято, доти рамки купували у того, у кого було зручно”, – розповів керівник.

За словами Мирослава Сімки, в такому випадку допомагає звернення до замовника, а інколи, якщо є потреба, то й до уповноваженого органу чи до “репутаційних кіл”. Окремо наголошують на можливості співпраці з громадськими організаціями та журналістами.

Довідка

Допорогові закупівлі – це перші закупівлі, які почали проводити в Україні з використанням електронних засобів. У 2014 році уряд вирішив реформувати ЕСЗ. А для того, щоб запроваджувати у країні повномасштабні електронні закупівлі, їх потрібно було протестувати, зрозуміти, як з ними працюватиме ринок, замовники, учасники. У травні 2015 року саме допорогові закупівлі дали офіційний старт пілотному проекту закупівель через електронну систему Прозоро.

Згідно з даними Закону № 922, замовники мають право оголошувати тендера – так звані допорогові, якщо їх вартість менше 200 тис. грн – для товарів, послуг або ж 1,5 млн грн – для робіт. Якщо ж замовник-монополіст, то менше 1 млн грн – для товарів і послуг та 5 млн грн – для робіт.

категорії
Новини ЛьвівщиниСуспільство

Публікації по темі