Кожного дня на вулиці міста потрапляють люди, які залишились без житла. У Львові допомогу безхатькам надає “Центр обліку та нічного перебування бездомних осіб”.
Журналіст ІА «Вежа» поспілкувався із керівником центру Олександром Бородіном, та дізнався як функціонує центр, та які послуги надає безпритульним.
Комунальна установа функціонує з 2007-го року як Центр обліку, а з 2009 року, ще і як відділення нічного перебування.
Центр обліку та нічного перебування бездомних осіб фінансується з міського бюджету і підпорядковується управлінню соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради.
Розкажіть про функціонування центру, його структуру, та види послуги.
У загальному, це Центр обліку бездомних осіб та відділення «нічного перебування». Структура сприяє виявленню осіб, що опинились просто неба через життєві обставини. Ми допомагаємо у реєстрації, відновленні документів, надаємо юридичні консультації, соціальний супровід, допомогу в оформленні в будинок-інтернат, оформленні пенсії та соціальної допомоги. Безхатькам надаються послуги з забезпечення одягом, харчування та соціально-гігієнічне опікування. Також у нас діє служба соціального патрулювання: шукаємо по Львову бездомних осіб, та виїжджаємо на виклики небайдужих мешканців. Окрім того ми турбуємось про тих, хто перебуває у лікарнях, пропонуємо послуги відновлення документів, реєстрації, оформлення інвалідності тощо.
Скількох людей обслуговує Центр?
На сьогодні у Центрі обліку зареєстровано близько 1700 осіб. У відділенні нічного перебування щоразу перебуває 40-50 бездомних. Здебільшого це чоловіки, інколи перебувають і жінки, проте їх кількість значно менша – десь 10 осіб.
Ці особи є вашими постійними гостями у центрі? Як змінюється чисельність осіб з роками, і в які сезони безхатьків більше?
Так, це ті люди, які приходять до нас щоночі впродовж тривалого часу. З початком нашої діяльності їх було значно менше, але в різні роки чисельність відрізнялась. Найчастіше, тих кому потрібна ночівля, більше взимку.
До прикладу, цієї зими нам дуже допоміг притулок «Братів Альбертинців», вони нас значно розвантажили, оскільки центр був просто переповнений.
Чи знаєте Ви, чим займаються Ваші гості впродовж дня?
У день в нас перебувати не можна, проте існують винятки. Часто ми залишаємо таких пацієнтів, яким потрібна допомога в пересуванні. Переважно це люди, які мають хронічні захворювання, чи ті хто має ампутації. Поки відбувається оформлення інвалідності, на день доводиться залишати їх у нас. Зрештою, ми не маємо змоги прослідкувати за кожним, але для всіх клієнтів складається план реінтеграції, так зване поновлення особи, та в залежності від його потреб, визначають завдання на майбутнє.
У чому полягає цей процес?
Хтось підтримує співпрацю про працевлаштування для того щоб орендувати житло. Це якщо особа працездатна. Якщо ні, то встановлюють інвалідність або у випадку досягнення пенсійного віку, влаштування у відповідні заклади, що мають ними опікуватись.
Як дізнавались про Ваш центр з моменту створення?
Спілкування бездомних працює, як радіо. Найпоширеніший метод поширення інформації – це самі люди, які потребували місця де би ними могли опікуватись, та соціальне патрулювання. Раніше здійснювали вуличне харчування, та таким чином дізнавались про існування центру і одне одному переповідали. Окрім того, раніше були інформаційні буклети – ламіновані картки на шнурочку, які вручали кожному бездомному спільно з організацією «Емаус Оселя», що в м. Винники. Якщо коротко, то на кожній картці був описаний план дій: де можна помитись, переодягнутись тощо. Зараз ми так не робимо, бо практично всі знають де можна отримати ці послуги.
Розкажіть про свій штат, скільки людей у вас працює, та у чому полягає їхня робота?
У нас в штаті нараховується 21 особа. Це кухар-посудомийник, водій, 4 чергові, які кожної ночі чергують. Також є 6 соціальних працівників, фахівець соціальної робити, директор, заступник директора, бухгалтер, юрисконсультант, та 2 медсестри.
Чергові медсестри щоночі опікуються безхатьками. Соціальні працівники приймають їх, складають угоди, скеровують клієнтів на медичні обстеження, ведуть облік бездомних, видають посвідчення, допомагають у відновленні документів, здійснюють соціальний супровід тощо. Усі їхні обов’язки зазначені в посадових інструкціях.
За якими критеріями набирають працівників?
Професійна освіта мала би бути вимогою, проте лише половина має її. У всіх є вища освіта, та працівники займають схожі за спеціальністю посади. Кухар обов’язково має кулінарну освіту, водій досвід і т.д. Конкурсу насправді ніякого нема, тому що на таку роботу той хто не хоче, працювати не піде. До прикладу, у нас звільняється кухар, і знайти працівника на маленьку заробітну плату дуже складно
Ви зачепили матеріальну сторону питання. Скільки заробляють Ваші працівники?
Наразі кухар разом із премією, отримує приблизно 4 тис. грн; соціальний працівник, зважаючи на розмір премії, може отримувати 4-6 тис. грн. Заробітна плата залежить від фінансування. Цьогоріч фінансування менше, відповідно, премії незначні. Через це деякі працівники хочуть звільнитись.
Чи достатньо працівників у штаті?
Працівників бракує, могло би бути більше, за типовими стандартами і положеннями нас менше, ніж вказано. Окрім того, з часу створення Центру і до сьогодні змінилась кількість бездомних, відповідно і обсяг роботи.
Фінансування здійснюється виключно із міського бюджету чи, можливо, вам допомагають меценати чи волонтери?
Фінансування здійснюється виключно із міського бюджету, проте речі для «банку одягу» збирають і приносять люди, іноді одяг передають секонд-хенди. Це також стосується медикаментів, деякі аптеки передають ліки, але все інше із міського бюджету. Щодо грошових переказів, то був лише одиничний випадок, коли ми довгий час опікувались громадянином Канади, якого пограбували у Львові. Консульство перерахувало на рахунок близько 5 тис. грн.
Чи бракує фінансування міського бюджету?
Ні. На харчування бездомних вистачає. Витрат на одяг немає, адже нам його передають. Щодо зарплат я сказати не можу, адже ніхто, хто йде в соціальну сферу, не розраховує на високі заробітки. А все, на що ми подаємо прохання на потреби бездомних, усе нам надають.
У 2016 році придбали автомобіль для соціального патрулювання. Тобто міський бюджет задовольняє всі потреби.
Чи є приблизна ціна, розрахована на забезпечення одного безхатченка?
Мене вже просили раніше порахувати вартість надання послуги. Якщо чесно, я не знаю як порахувати бюджет на одну особу, тому що послуг є декілька, вони різні. Це було б можливо, якби всім надавались однакові послуги. Комусь потрібно лише відновити документи, комусь необхідний весь пакет послуг – від реєстрації до забезпечення одягом. Можу сказати приблизну вартість лише на харчування, це приблизно 15 грн на одну особу, щоб забезпечити її одноразовим харчуванням.
Де саме закуповують продукти для харчування?
Хліб – на хлібзаводі, постачальників риби і м’яса шукаємо через електронну систему закупівель. Обираємо того, хто запропонує найвигіднішу ціну. Решту продуктів, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, закуповуємо в тих постачальників, які пропонують найоптимальнішу ціну.
Як можна покращити центр?
Було би непогано замислитись над створенням схожого центру, адже кількість безхатченків не зменшується. У майбутньому ми плануємо зробити капітальний ремонт душових кабінок, туалетів, та, як мінімум, косметичний ремонт усіх кімнат, де перебувають бездомні. Також сюди належить питання стосовно штатного складу, а саме пошук нових працівників.
У Львові «Центр обліку та нічного перебування бездомних осіб» – єдиний заклад такого типу. У місті чи в області схожих (комунальних чи державних) установ поки не існує, при цьому функціонують різноманітні благодійні чи громадські організації, що надають допомогу бездомним.